Bak kulissene i produktutviklingen: Nokian Hakkapeliitta 9 ble skapt av over hundre dyktige fagfolk

I januar 2017 lanserte Nokian Tyres flaggskipproduktene sine: Nokian Hakkapeliitta 9 til personbiler og Nokian Hakkapeliitta 9 SUV til flerbruksbiler, såkalte SUV-er. Dekkets reise fra design til produksjon var variert og tok over fire år.

 

Å skulle bygge et bedre dekk etter Hakkapeliitta 8, som hadde vunnet så mange priser, var en skikkelig utfordring. Vi hadde imidlertid målet klart fra begynnelsen av: Det var å bygge et sikrere dekk med stabile kjøreegenskaper og ekstremt bra grep på is. Det nye dekket måtte også gi lavere drivstofforbruk og oppfylle kravene i de nye lovverkene for piggdekk i Russland og Norden. Innsatsen under utviklingen ga resultater: De nye dekkene gir førsteklasses bremsegrep på is og kompromissløst stabile og balanserte kjøreegenskaper i all slags vær

Unikt grep med dobbeltpigger

Den mest revolusjonerende ideen i Nokian Hakkapeliitta 9-dekkene handler om funksjonelle pigger. Som første dekkprodusent i verden har vi utviklet to ulike pigger: én til midten av slitebanen og én til kantene. Utviklingen av de riktige piggene var en lang prosess, der avdelingen for piggutvikling testet ut flere titalls variasjoner. Sluttresultatet var den patenterte dobbeltpiggteknologien i Nokian Hakkapeliitta 9-dekkene: Piggene i midten av dekket gir godt langsgående grep ved bremsing og akselerasjon, og piggene i kantområdet gir førsteklasses sidegrep både på is og snø.


De to kvalitetspiggene borer dypt ned i isen, noe som gir sikrere kjøring selv under svingning og forbikjøring på de verste vinterdagene. I tillegg til de to ulike piggmodellene har de nye dekkene også Eco Stud-puten. Dette nye piggkonseptet reduserer veislitasjen og sørger for et behagelig lavt støynivå.

28 ulike dekkmønstre ble testet ut

Til sammen 28 ulike dekkmønstre ble testet ut for å optimalisere den endelige ytelsen til Nokian Hakkapeliitta 9. Sluttresultatet var et enda sikrere mønster med snøgrep og vinteregenskaper som overgikk forgjengerne. Avdelingen for materialutvikling designet en ny type miljøvennlig vinterblanding som gir opptil 6 % bedre bremsegrep på våt asfalt, ifølge våre tester. De nye dekkene har også den laveste dekkstøyen og det laveste drivstofforbruket for piggdekk i produktfamilien.

Å skulle starte produksjonen var også en større oppgave enn tidligere, siden Hakkapeliitta 9 og Hakkapeliitta 9 SUV har det største størrelsesutvalget for én produktfamilie i selskapets historie: over 100 produkter.

Noe av det mest interessante ved produktutviklingen er at man, til tross for all planleggingen, ikke kan beregne ytelsen til et dekk – den må testes ut i praksis. Testsjåførene våre lot de nye modellene få gjennomgå i flere vintre ved testsenteret vårt White Hell, og det samlede antallet tester var på over 2800.

En felles innsats fra over hundre produktutviklere

Produksjonsteamet fikk raskt produsert prototypedekk som kunne testes ut, takket være de dyktige ansatte ved fabrikkene våre. Produksjonen har kunnet opprettholde den høye kvaliteten på disse teknisk krevende produktene, noe som gjør at vi kan tilby de beste vinterdekkene på markedet og ekstrem vintersikkerhet for bilistene denne vinteren.

Over hundre dekkeksperter deltok i utviklingen av Hakkapeliitta 9. Samarbeid er faktisk den aller viktigste ferdigheten under denne typen krevende utviklingsarbeid. Når man lykkes med å utvikle et dekk, er det svært givende, og etter at et nytt vinterdekk er designet, er det alltid en periode der du føler at dette er det beste dekket som er mulig å lage. Dekkindustrien er imidlertid preget av et kontinuerlig utviklingsarbeid, og vi kommer til å fortsette å arbeide tett sammen.

Som produktutviklingssjef kan jeg si at jeg er veldig glad og spent. Sammen har vi designet og produsert et unikt piggdekk som gjør kjøringen mer behagelig og tryggere under de krevende forholdene her i nord.

Slik ble Nokian Hakkapeliitta 9 og Nokian Hakkapeliitta 9 SUV til

– over fire år med produktutvikling
– mer enn hundre produktutviklere
– over 7000 prototypedekk
– over 2800 fullførte tester
– 28 prototyper på dekkmønstre

 

comments powered by Disqus