Blir det Hakka R2 i vinter også?

I fjor la jeg om til piggfritt allerede tidlig i september. På Sørlandet er jo dette altfor tidlig, men årsaken var så enkel at sommerdekkene bare hadde såvidt over 2mm mønster igjen og derfor ikke var særlig egnet til å møte høstregnet med. Valget stod da mellom nye sommerdekk og nye vinterdekk som jeg uansett måtte ha senere, eller nye vinterdekk og nye sommerdekk året etter. Det ble vinterdekk først.

Heldigvis holdt de helt nye R2 seg godt gjennom vinteren, og jeg startet derfor denne vinteren i oktober med 4mm bak og 6mm foran, men nå ser jeg at jeg nærmer meg under 4mm foran, og da er det vel på tide å skifte, hvis jeg vil møte nyåret med vissheten om at bilen min er godt skodd? Hvis dette hadde vært midt i februar og ikke midt i desember så ville jeg nok ikke vurdert nye dekk, men nå føler jeg at jeg må det.

Spørsmålet er om det blir R2 igjen, og her er jeg faktisk ikke så sikker lenger. Etter å fulgt dekktestene både her og der de siste vintrene så ser jeg at det er Continental og Nokian som har knivet om første og andre plass, med Goodyear og Michelin hakk i hæl, og jeg vil ikke se bort fra at det kan bli Goodyear nå. Uffda...

Grunnen er ganske enkel. Bremsing på våt og tørr asfalt. For det er jo det jeg kjører mest på, saltede veier eller tørre veier. Så i år har jeg studert NAFs dekktest ekstra nøye for å finne ut hvilket dekk som er best uinder hvilke forhold. Og tar jeg for meg Nokian, Goodyear, Michelin og Continental, så er de i det store og det hele ganske like, men det er noen markerte forskjeller:

  • Michelin er markert best på bremsing på is
  • Continental er best på isbane
  • Nokian er best på snøbane
  • Goodyear er best på våt bremsing

Det er andre forskjeller også, men de er små, nærmest for desimaler å regne. Null komma fem sekunder forskjeller i akselerasjon på is og null komma fem meter forskjell i bremsing på tørr asfalt er for meg så godt som likt. Noen vil sikkert påstå at det kan være forskjell på liv og død, men jeg har ikke kjøreferdighetene til testkjørerne og jeg vil neppe oppleve så små forskjeller om jeg hadde testet dekkene på min bil. Sannsynligvis hadde det nok vært større spredning og usikre konklusjoner i min testkjøring.

Om jeg skulle måtte trekke en konklusjon av tabellen så måtte det være at Nokian er best på snø, Goodyear best på vått føre og Michelin og Continental best på is.

Så hva kjører jeg mest på? Ikke snø ihvertfall. Vått og tørt, med innslag av isete der hvor det ikke saltes. Med trykk på vått vinner Goodyear, med trykk på is vinner Michelin eller Continental. 

Hmm, jeg får se hva det blir til...

comments powered by Disqus