Den STORE(?) forskjellen på friksjonsdekk og piggdekk

Det var denne http://www.nokiantyres.no/friksjonsdekk som satte meg på sporet av noe jeg kan knotte ned noen velvalgte (????) ord om.

Når profesjonelle aktører i dekkmarkedet opererer med begrepet "friksjonsdekk" MÅ jeg jo kommentere det. Som den glade dekkamatør jeg er, lurer jeg selvsagt på følgende:

- Hvis det er friksjonen mellom dekk og veibane som holder bilen på veien når du kjører på piggfrie (friksjons-)dekk - hva er det da som holder deg på veien når du kjører med piggdekk .... eller sommerdekk for den saks skyld ???

Korrekt svar på dette svært vanskelige spørsmålet er selvsagt ..... hold dere fast .... FRIKSJON.

For å være litt spissfindig er adhesjon og andre intermolekylære krefter involvert i det vi i dagligtale omtaler som "veigrep" og omsatt i mer vitenskapelige termer er "veigrep" synonymt med "friksjonen mellom dekk og underlag". På is og (hardpakket) snø gir piggene i piggdekk forbedring av veigrepet på grunn av inntrengning i overflaten og graden av inntrengning, overflatens hardhet og elastisitet bestemmer samt piggens utforming hvor mye ekstra veigrep dette gir. (Basert på erfaring fra skøytebanen vil en slitt pigg med avrundede hjørner være betydelig mindre effektiv enn en ny og "kvass" pigg, ref. det å gå på nyslipte skøyter kontra skøyter med "rund" egg). Men en pigg som sklir på is/hardpakket snø er også utsatt for friksjonskrefter så jammen dukker friksjonsfenomenet opp der også :-).

Hvorfor kan vi ikke gjøre det enkelt og bare holde oss til piggdekk og piggfrie vinterdekk??

comments powered by Disqus