Drivstoff og rullemotstand.

Med vinteren kommer snø, is, piggdekk, mørketid og kulde. Dette er noe som kommer og går, hvert år, selv om man vil eller ikke. Slik er det bare. Med kald bil, og mer rullemotstand i dekkene, øker drivstoff forbruket betraktelig. Fra og klare å kjøre på 0,48-0,49 på sommer og høsten, har jeg nå økt til hele 0,52. Og vinteren er enda ikke på hell. Med kulde med mot 15 minus, noe som er kaldt for oss som bor med kysten, er dette en del av problemet i økningen av forbruket.

En ting har jeg merket, med pendling hverdag, fram og tilbake fra jobb. Har jeg merket at jeg ruller ganske mye bedre enn mine medtrafikanter på veien. Selv om så og si alle hære oppe har piggdekk. Noe man absolutt må ha hær. Jo lavere rullemostand, jo bedre ruller man, drivstoff forbruket skal da også gå ned, eller ikke øke betraktelig. Jeg kjører med 205 breie dekk, tørr ikke tenke på hva jeg hadde kjørt på dersom jeg hadde hatt like breie dekk på vinteren som på sommeren. Det er ikke bare bredden på dekket som har noe og si for motstanden, lufttrykk spiller stor rolle, nye dekk ruller bedre, og så kommer det også litt ann på hvordan dekkets mønster er formet.

Med tanke på at man kjører mesteparten av året med vinterdekk, så bruker man en del mer penger på vinteren i drivstoff enn på sommeren, selv om man ikke kjører noe mer. Nå er det bare 4,5 måned ijenn til vinterdekkene skal av, og nye sommer dekk på.

God jul til alle sammen! :))

comments powered by Disqus