"En sommer er over...?"

En merkelig tittel på erfaringene over en like så merkelig vinter.

Nå har vi hatt "5 påsker" siden januar og kanskje slipper vinteren taket allerede.

Våre Hakka R2 SUV har nå prestert 2 fulle sesonger og det er vanskelig å gi fullgod beskrivelse av egenskapene. Hvorfor? Ikke fordi vi ikke er fornøyd....har ikke stått fast en eneste gang, bank i bordet!.....nei, det er mere disse særdeles utypiske vinterene vi har hatt i søndre Buskerud.

Er ikke sikker på antall kilometer totalt, men 90% har løpt i salt slaps og/eller bar vei. Fært å si det men NOKIAN sine fortrinn er dekk utviklet for nordiske forhold og akkurat dette har ikke kommet til sin fulle rett disse månedene. Har rett og slett ikke opplevd så mye typisk kulde med tørr snø og det blir litt spesielt for å si det mildt....(vakkert ordspill det der...)..

Siste kilometern hjem er allikevel en prøvelse og ikke for nervesvake. Bratt med krappe kurver som gjør det umulig å holde farten oppe. Brøyting på denne private veien er også skiftende. Det som oppleves annerledes er tryggheten til å kjøre saktere. Behøver ikke pushe fart og har ro til å krype oppover i jevnt tempo. Slik har det ikke vært i alle årene tidligere. Kjører også bil opp imot 2,8 tonn med lite motor så er veldig tilfreds med dette. Kan ikke huske å ikke ha stått fast i løpet av sesongen men R2 SUV er nok et bedre dekk enn vi noen gang har hatt.

Egenskapene på våt og tørr vei er dog upåklagelig. De støyer tilogmed MINDRE enn sommerdekkene og oppleves som trygge og forutsigbare. De "lener" seg kanskje litt mere over dekkstammen enn sommerkombo, men da skal du være skikkelig nerdete for å kjenne forskjell.

Slitasje er det ingenting å si på. Har allikevel oppdaget litt skeiv slitasje fremme som skyldtes at jeg hadde kjørt med ulikt dekktrykk noen måneder. OBs, obs. Trykk må altså sjekkes ofte, ...(og det gjorde også utslag på drivstoff-forbruket...)

Summa summarum....VEL BLÅST!

(Vurderer nå å anskaffe tredje NOKIAN på to år. Rootiva denna gangen, utviklet for 4x4 og ser barske ut. Disse skal erstatte Cargo C og ikke fordi de er utslitt, men vil ha noe som vi kan bruke i litt mere krevende terreng.kr

comments powered by Disqus