Fortsatt dårlig med vinterføre i lavlandet i Trøndelag

Nå begynner jeg å bli skikkelig utolmodig etter å la mine nye og piggfrie vinterdekk prøve seg på det føret det er konstruert og optimalisert for. Innkjøring av dekkene på barmark er i alle fall mer enn godt nok unnagjort og uten å finregne har jeg kjørt ca. 200 mil med dekkene så langt, bl.a. en tur/retur Stjørdal - Larvik med 1,5 tonn tilhenger på slep sist i forrige uke. Bortsett fra en liten ubalans, sannsynligvis i et bakhjul (jeg må stikke innom min lokale Vianor-avdeling for å få de til å ta titt på saken), er jeg svært godt fornøyd med dekkene på barmark. Jeg har ca. 3 bar lufttrykk i vinterdekkene og jeg anbefaler alle å sjekke lufttrykket selv om det er nye dekk rett fra "omlegger'n". Min erfaring så langt, basert på mange dekkskift ved forskjellige dekkverksteder er helt klart at det er litt ymse hvilket lufttrykk det er i dekkene etter omlegging.

Korrekt luftrykk i dekk er dessverre noe altfor få er opptatt av og alle dekk vil miste litt trykk over tid. Jeg har i alle fall fortsatt tilgode å ha samme lufttrykk i dekkene etter 5-6 mnd lagring (sommer eller vinter) som da jeg satte de bort. Temperatur er også en viktig faktor og fra fysikken vet vi at lavere temperatur gir lavere lufttrykk i dekkene. Grovt regnet kan vi si at et temperaturfall på 10 grader gir 3,5% redusert lufttrykk i dekkene. Det vil da si at dersom lufttrykket i dekkene var korrekt da dekkene ble satt på felgene i verkstedet og temperaturen var +20°C, så har det falt med rundt 10% når temperaturen i dekkene er minus 10°C. 10% for lavt lufttrykk tilsier redusert veigrep, økt dekkslitasje og økt drivstofforbruk så det er en god investering å sjekke lufttrykket i dekkene jevnlig og i tillegg kontrollere og etterfylle når temperaturen faller.

comments powered by Disqus