Hakka GREEN og drivstofforbruk

Har vært litt slapp med bloggen i sommer, da det ikke har skjedd noe spesielt som jeg synes det har vært verd å fortelle så mye om. Tipper det har vært slik for de fleste.

Jeg fikk lagt på nye fine dekk i våres. Vi landet da på Nokian`s Hakka GREEN. Disse skulle ha de egenskapene at de ruller ultralett og at de reduserer drivstofforbruket og CO2-utslipp.

Opelen har faktisk kjørekomputer som jeg bruker flittig da jeg nok er litt over gjennomsnittet ivrig på å holde forbruket mitt nede. Man kan ikke si at det billig med drivstoff om dagen... Så når man da kjører rundt 25000 km i løpet av året blir det en del liter og kroner.

Så jeg fant ut at jeg skulle sjekke opp dette med forbruket mitt litt dette året. Vinterdekkene mine med en orginal dimensjon 195/65-15, Hakkapeliitta R lå drivstofforbruket mitt på mellom 0,67-0,70 l pr mil. Da jeg la om til sommerdekk hadde jeg litt forhåpninger til at de skulle spare meg for masse bensinutgifter. (Hadde vel noe urealistiske forhåpninger kanskje..) Men med Hakka GREEN ligger kjøringen min på 0,70-0,75 l pr mil. ( Noe som i og for seg ikke er så ille men den 89 Vectra som har rulla over 360 000 km.) Det ligger også et lite MEN her. Sommerdekkene mine hadde en helt annen dimensjon. Ikke noe monsterhjul vil jeg si, (215/45-17) men de er betraktlig tyngre for den stakkrs opelen min å drasse rundt på. I tillegg til at hastigheten på veiene er en god del høyere på sommern enn på vintern. Noe som også gjør sitt på forbruket mitt.

Skulle vært artig å sett hva forbruket mitt hadde ligget på hvis jeg hadde kjørt på orginal dimensjon på sommerhjulene også. Husker ikke helt hva forbruket lå på i fjor sommer. men jeg tror det rundt 0,80 l. på mila.

Så min konklusjon blir da at Hakka GREEN faktisk er billigere og bedre for miljøet enn andre sommerdekk uten de samme egenskapene:)

comments powered by Disqus