Hakka Green - rullemotstand

Det er helg og den første langturen med mine nye Hakka Green er unnagjort. Det er er først på langtur man virkelig lærer dekkene å kjenne, og nå byr E18 Arendal - Tønsberg tur/retur neppe på de helt store kjøretekniske utfordringene, men 5 strake timer i bil burde likevel være nok til å legge merke til om dekkene oppfører seg som man forventer eller ikke.

En annen grunn for å ta turen er dette med rullemotstand og drivstofforbruket. Det er ikke mange dieselslukende motbakker på veien, så strekningen passer bra for å måle forbruket. Det har plaget meg litt at jeg ikke har vært i stand til å gjenta suksessen med 0,33 liter/mil som jeg hadde med mine piggfrie Nokian Hakkapeliitta R tidligere i år, for jeg trodde jo at det skulle bli enda bedre når jeg fikk på sommerdekkene (selv om det ikke var Nokian dekk ennå), men den gang ei. Det ble ikke mindre enn 0,38 liter/mil.

Derfor et nytt forsøk, denne gang med Nokian dekk. Og resultatet? Etter 335km kjørt med en snittfart på 78 km/t er forbruket på 0,36 liter/mil, med andre ord, en liten tanke lavere enn med de andre sommerdekkene. Det er jo bra, og det lover godt for resten av sommeren.

Dette er en strekning jeg kjører relativt ofte, så jeg kommer nok til å følge ekstra godt med hvordan det går utover våren og sommeren for å se om resultatet holder stand eller ikke.

Da vet jeg det om drivstofforbruket i alle fall. Hva de andre kjøretekniske egenskapene angår så skal jeg nok komme tilbake til det etterhvert. Foreløpig registrerer jeg at bilen understyrer en smule mer markert med Nokian enn med de andre dekkene.

Vel, dekkene skal nok få testet seg skikkelig i løpet av sommeren. Sørlandet er jo ikke bare E18. Man skal nemlig ikke så veldig langt bort fra Europavegen før man møter både flotte og mindre flotte (kanskje helst mindre flotte) smale og svingete veger som snor seg hit og dit og opp og ned over bakker og berg og mellom høye trær i ren urskog og langs bortgjemte små skogsvann...nok varaisjon i alle fall til at både sidegrep og kjørekomfort virkelig får "kjørt seg", bokstavelig talt. Men mer om det i neste innlegg, så følg med...

comments powered by Disqus