Hakkapeliitta R2

Første inntrykk: So far, so good, omstendighetene tatt i betraktning. Det er jo ikke akkurat vinter ute, knapt nøk høst, men veldig sensommeraktig, med trykk på "sommer".

Det er neimen ikke lett å gjøre seg opp en mening når temperaturen ligger rundt 15-17-19 grader, sånn bortsett fra å teste om dekket egner seg som helårsdekk, i Finnmark. Og det gjør det kanskje?

Jeg la om til vinterdekk mandag for en uke siden når jeg måtte skrape is på ruta mi for første gang i høst. Like greit å skifte, tenkte jeg da, men det ble jo ikke akkurat kaldere i været etter det. Så etter en uke med premiumdekk fra et konkurrerende merke har jeg nå fått på ordentlige dekk, fra Nokian: Hakkapeliitta R2.

Første intrykket så langt er at dekket er stille, og ikke minst stabilt, varmen til tross. Der det andre dekket mitt var tydelig mykt og ettergivende i krappe svinger er dette dekket stivt og støtt på vegen. Bilen legger seg ikke i svingene som før. Jeg har en liten mistanke om at det kan ha med å gjøre at jeg har gått fra 165/80 til 165/85, slik jeg fortalte om i et tidligere innlegg, men jeg tror ikke det er bare det.

So far, so good, som jeg innledet med, så får vi se. Langtidsvarselet lover jo ikke bra (bra = bra for vinterdekktesting), men det kan jo fort slå om. Jeg håper egentlig det.

Oppdatering: Etter at dette ble skrevet hadde jeg en lengre tur på motorvegen og ble litt overrasket, for dekket rommet litt ved høye hastigheter, mer enn jeg kan huske at forgjengeren, Hakka R, gjorde. Nå kan det være at det er fordi dekket er helt nytt og ikke skikkelig innkjørt ennå. Det kan også være fordi mønsteret er annerledes i R2 enn R. Vel, jeg skal fortelle mer om det ganske snart, for jeg skal kjøre nærmere 1000km før uken er omme, og det er jo litt mer enn et lite førsteinntrykk.

comments powered by Disqus