Hakkapelitta R på Toyota Rav4 - mine første inntrykk

Etter at jeg fikk lagt på de piggfrie SUV-dekkene i slutten av oktober, har jeg så langt ikke hatt noen som helst slags problemer med dem. Jeg har kjørt på all slags vinterføre - fra tørr asfalt til våt, fra is- til snødekke, med fullastet tilhenger (maks last 815 kilo) og uten henger, opp bakker, ned bakker og på paddeflat vei oppover og nedover Numedal - ingen overraskelser som skyldes dekkene. Jeg har kommet fram dit jeg skal uten problemer og har ikke en eneste gang savnet piggdekk. Det kan for en del skyldes kjørestilen. Jeg hører ikke til den eldre garde som kjører som sinker i trafikken, snarere tvert imot, har jeg hørt, men for eksempel kan det ha noe å si at jeg bruker giret mye der andre ofte står på bremsen før skarpe svinger og nedover bratte bakker. Men dekkene har jo klart også mye å si, og jeg føler at Nokian-dekkene griper godt.

Nå skal det sies at jeg ikke ennå i vinter har kommet - og forhåpentligvis ikke seinere heller vil komme - opp i vanskelige trafikksituasjoner som har krevd noen febrilsk reaksjon. Jeg får kanskje simulere noen sånne situasjoner på en tom parkeringsplass en gang for å se hva dkkene er gode for. Så det er bare noen småting jeg har å komme med i denne omgang når det gjelder disse dekkenes positive og negative egenskaper. Det første jeg la merke til er at Nokian-dekkene understyrer Raven ganske markant i forhold til det jeg har vært vant til. Det har krevd en viss tilvenning. Dessuten virker de relativt harde, de gjør faktisk den gamle Raven enda mer stumpete  enn den er fra naturens side. Jeg trodde først at Avinor hadde fylt for mye luft i dem, men sånn var det ikke. Lufttrykket var helt etter boka. Egentlig gjør det meg ingenting, jeg liker å kjenne at jeg er på veien og kjører  bil, ikke at jeg sitter i en lenestol og farer av gårde som på ei uftpute. Men på en annen side - Nokian-dekkene er de mest støysvake jeg har hatt på denne bilen, det har jeg heller ikke noe imot. Så får vi se da hvordan dekkene ter seg når hardkjøringen på kronglete fjellveier tar til over nyttår. God jul!

 

 

 

comments powered by Disqus