Høst og våt asfalt

Nå er jo høsten som mange har merket kommet i full anmarsj. Det er nå man også må begynne å vurdere om man skal montere på vinterdekkene eller ikke. Første nattefrosten har vært her, men bare en morgen sålangt. Har allerede sett min første bil med piggdekk i Lier. Og der kan jeg ikke skjønne behovet enda med mindre man muligens skal opp i høyfjellet. Bilen hadde Nokian og har vist begynt å titte på hva andre har skodd sine kjøretøy med mer.

Nå når føret er vått og sleipt med blader fra trærne på asfalten og gjerne litt kjøligere vær at det er viktig med gode dekk laget for våre forhold. Det er nå man også ser om man har gode dekk eller ikke og hvor godt de yter under våte og småkjølige forhold. Jeg har nå kjørt ca. 500km med mine HakkaBlue sammenlagt med plassering både forran og bak.

Jeg personlig er nok en som ikke er en stor forbruker av bremser som andre er. Ser stadig andre førere ligge på bremser gjennom svinger og generelt rar kjøring. Og det kan også være personer som har dårlige dekk påmontert kjøretøyet og således da har dårligere veggrep og kontroll i svinger når man får litt ekstra g-krefter.  Er nok også en del med automatkasser som da ikke legger bilen i gir ved nedkjøringer. Men service på bremseanlegget på min har jeg utført i år ved å skifte ut bremsebåndene og tromlene bak da dette sang på siste verset. For å si det ganske enkelt det var så og si ikke bånd igjen. Og det som gjorde at jeg ikke fikk skiftet så lett var deletilgang. Hadde bånd og tromler, men ikke monteringssats.  Tok også en kontrollufting av bremseanlegget for å være sikker på at dette var tett og ikke inneholdt noe som ikke skulle være der.

Ellers så var jeg en tur på E18 til Oslo i går samt litt bykjøring i byen der. Fikk nå Hakka Blue dekkene opp i motorveghastighet og det også på våt asfalt da begynte å hølje ned. Ingen problemer med bakpart som leet seg ut selv nå og mistenker sterkt at det må ha vært noe søl på asfalten i det krysset. Måtte foreta en nødbremsing etter avkjøring av motorvei da en lastebil som hadde vært på en bensinstasjon bestemte seg for å bare svinge ut selv om vedkommende hadde vikeplikt. Bakparten følgte i allefall med på det som da skjedde og ingen problemer. Selv om det hylte bra i dekka mine.

Hadde en liten runde opp Skaret nå på forholdsvis tørr asfalt og tok virkelig i for å se om de satt. Mistenker at jeg hadde bedre dekk enn BMWen som kjørte forran meg siden han kom litt mer ut i svingene og ikke hadde fullt så god kontroll. Men artig å presse ting litt og de som har kjørt opp skaret vet at denne veien er svingete og jævlig å kjøre på med sine skarpe svinger og fine kurver. En litt artig veg å kjøre egentlig og man får da testet ting litt og samtidig satt seg selv som sjåfør litt på prøve. Kan hende jeg tar å fester ett GoPro kamera i frontruta til vinteren når jeg kjører på mer krevende føre. Får se hva jeg gjør, men kameraet har jeg.

Kjørte ned denne veien mange ganger i vinteren som var og selv da det hadde snødd og veien var ubrøytet og ikke hadde blitt nedsaltet hadde jeg godt veggrep med mine Hakka7. Men har merket at saltdritten henger igjen selv på piggdekk ett stykke når man har kjørt vekk fra salta veier.

Ellers har jeg endelig fått min far til å bestille 4x nye Hakka SUV dekk. Det blir nok en annen verdag enn hva bilen hadde på seg originalt. Jeg kommer nok til å spørre om å få prøve den bilen litt både på asfalt og på gruveier/terreng når muligheten byr seg. Er jo litt artig å prøve litt av de andre dekkene Nokian har å tilby på det norske markedet.

comments powered by Disqus