Ivalo - Ivalo - Ivalo

Møtte de andre norske testførerne på Gardermoen 1100 torsdag. Var jo vårstemning med 12 varmegrader og jakka lå langt nede i kofferten. Ankomsten i Ivalo 1900 på kvelden blei litt skuffende. -4 og snø.. Men, man var jo fortsatt med godt mot da man visste at oppholdet kom til å by mye spennende. Vi skulle jo tross alt teste vinterdekk. Fungerer dårlig på bare veier det se. Ved middagen samme kveld fikk vi besøk av en Lapplandsk same som tappet oss for blod og merket oss. For når vi en gang skulle gjenoppstå som rein, ville vi høre til i hans reinflokk.

Tidlig neste morgen fikk vi et interessant foredrag av "Mr.Tire". Det han ikke kan om dekk er visst ikke verd å vite. Så bar det ut til testbanen "White Hell". Et gigantisk område. Hvor vi fikk en omvisning før det bar i biler for litt bremsetesting på insjøen. (Tetstet altså på is). Det sto linet opp 5 Volkswagen Amarok med forskjellige typer dekk produsert av Nokian. Blandt annet Hakkapelitta R og Hakkapelitta 7 de som er mest kjent blandt Nordmennene. Bremsetestene foregikk i 60 km/t. Men for spenningens skyld prøvde jeg i 80 km/t. Da blei bremselengden over dobbelt så lang som i 60 km/t. Det er noe å tenke over..

Deretter fulgte det lunch og så tilbake på isen med nødbrems, unnamanøver og kjøring mellom kjegler. 5 Golfer var på plass for disse utfordringene da også med forskjellige dekk. Da hadde som vanlig forhjulsdrift. Kunne være interessant og sett hvordan unnamanøvrene ville blitt med en bil som trekker i riktig ende, altså bakhjulsdrift. (men det er nå det eneste som er mulig å "klage" over da). Er blitt meget overbevist over kapasiteten på dekkene Nokian leverer. Selv om piggdekkene satt helt klart bedre enn piggfrie. Blei jeg eget imponert over at de piggfrie ikke var "så" mye dårligere på is.

Så bar det over til høydepunktene på isen! Rundetid på en liten isbane med en "rallyrigga" Golf med Hakkapelitta 7. Det gikk ikke særlig bra for min del må jeg si. De glemte å starte klokka første runden. Og starta med å kjøre med håndbrekket på. Så resten av runde to er historie.. Noe som fikk gliset tilbake på plass etter den litt labre innsatsen i rally-Golfen var da jeg fikk sitte på med en Audi R8 på rundt en bane på isen. Bare lyden i den bilen får til og med Shuck Norris til å bli våt i buksa. Etter den kald-varme turen i åpen bil i snøføyka fikk jeg varme meg i skinnsetene til en Audi RS4. Finnen i denne doningen fikk betalt for å bruke bilen for det det var verd. Kjørte en større runde enn med R8`n som inkluderte en tur opp på det høyeste punktet på testbanen deres. Hadde jo ikke forventet hjulløft, så det var godt at tunga lå rett i munn, hvis ikke ville den vært relativt mye kortere nå. Det satt ikke vanlige piggdekk på R8 og RS4 for å si det sånn. lagde gode spor i isen :)

Så gikk turen videre for avslappning: Sauna og isbading! Hadde ikke trodd at jeg skulle hoppe uti den dammen to ganger, som sliter med å komme meg i vannet når det over 20 ellers. Men det var en oppfriskende opplevelse etter at finnene prøvde å koke den bleike albinokroppen min i saunaen. Var egentlig god å få kjølt seg ned rett og slett. Kvelden blei avsluttet med god mat, drikke og sledetur bar snøscooter:)

Må rette en STOR TAKK til alle som jobber for Nokian som har klart å få til et så heftig opplegg for 15 testførere fra Norge, Sverige og Finland!!! Har lagt til noen bilder under.

 

 

 

 

comments powered by Disqus