Kalde og varme dekk - stor forskjell

Kalde dekk er så absolutt en vesentlig faktor når man skal sjekke lufttrykket. Christian har et viktig poeng i sitt siste innlegg her. Men hvor mye utgjør det egentlig?

Nå er det jo slik at de færreste av oss har tilgang til trykkluft hjemme og må trille noen kilometer og gjerne mer enn det til nærmeste bensinstasjon. Da blir dekkene varme, og fyller man da "korrekt" så har man egentlig for lite. Ikke bare det, men utemperaturen har også mye å si, noe jeg fikk testet i går.

På veg hjem kjørte jeg innom bensinstasjonen og der fylte jeg helt korrekt i 10 plussgrader, men i dag morges, i null grader, da jeg sjekket trykket med dekktrykksmåleren min, var trykket faktisk sunket med nesten 0,2 bar eller 10%. Oisann...

Her hadde jeg åpenbart ikke tatt hensyn til at 1) dekket var kjørt varmt da jeg fylte det, slik at jeg burde ha lagt på litt av den grunn, og at 2) temperaturen nok var såpass høy at jeg burde lagt på litt av den grunn også, for ikke å få for lavt trykk når kuldegradene setter inn.

En annen ting jeg har lagt merke til er at det er forskjell på måleren på luftpåfyllingslangen på de ulike bensinstasjonene jeg er innom, +/- 0.1 bar, også det en kilde til feil. Dessuten viser dekktrykksmålerne man får kjøpt på Biltema, Mekonomen, Clas Ohlson og ellers rundtomkring også litt forskjellig, +/- 0.1 bar også her.

Nå er ikke +/- 0.1 bar allverden, men legger jeg begge feilkilden sammen blir det +/- 0.2 bar, og for oss dekknerder er det ikke ubetydelig, eller hva sier dere? Jeg er i alle fall blitt såpass dekknerd at jeg merker forskjell på hvordan dekkene oppfører seg.

comments powered by Disqus