Lav rullemotstand?

Det er varmt for piggritt. Veldig varmt, nesten for varmt, vil noen si. Gjør det noe med rullemotstanden? Det heter jo friksjonsdekk, og de fungerer jo best når det er kaldt (les :mer friksjon). Gir varm asfalt mindre friksjon?

 I mitt hode er

piggfritt + varmt vær = myk gummi = mer slitasje = mindre motstand?


Forbruksmåleren min kan tyde på nettopp det. I går var jeg nede i 0,32/mil på langkjøring, noe jeg ikke kan huske å ha vært før.

Med base i Arendal kjører jeg opp og ned E18 mellom Kristiansand og Drammen en del, mest Arendal-Tønsberg tur/retur, en strekning på 17 mil hver vei. Her er det relativt flatt terreng, mest landevei, litt nitti og litt hundre, og på den tiden jeg kjører er det ofte lite trafikk, slik at jeg kan bruke fartsholderen eller cruise control over mesteparten av strekningen. Normalt ligger forbruket og vipper mellom 0,35 og 0,36 på mila, men i går var jeg litt overrasket over at den viste 0,34 og i korte perioder 0,33. Enda større var forundringen på hjemveien i strålende sol og 15-17 varmegrader, da var jeg tidvis helt nede i 0,32, men måtte opp på 0,33 for hele turen.

Nå vil nok det relle forbruket være noe høyere når jeg tanker enn hva displayet viser Uansett så er det en interessant observasjon, synes jeg.

comments powered by Disqus