Litt tallknusing av resultatene fra sommerdekktesten gir interessant informasjon - piggfrie vinterdekk på sommerføre = livsfare

Som noen av dere har sett tidligere er en av mine hobbyer å kjøre litt "regnearkgymnastikk" på resultatene fra dekktester. Så også denne gangen og som overskriften antyder har piggfire vinterdekk på våt asfalt analogt med VELDIG dårlig veigrep sammenlignet med gode sommerdekk. Jeg vil faktisk påstå at det burde vært forbudt å kjøre med slike dekk om sommeren. Jeg har i mine beregninger antatt at friksjonskoeffisienten er lik for et gitt dekk uansett om bremsetesten gjøres fra 50, 80 (som er hastigheten i testen) eller 120 km/t.

Og hvorfor har jeg regnet på bremselengder fra 120 km/t? Jo, det er fordi jeg er rimelig sikker på at mange kjører i 120 km/t på våt asfalt på motorvei (enten i Norge eller i utlandet) og/eller er oppe i denne hastigheten under en forbikjøring. Ulovlig; ja, uvanlig; dessverre nei.

Kort og brutalt viser mine beregninger at når bilen med gode sommerdekk står stille etter en maksimal nedbremsing på våt asfalt fra 120 km/t så har bilen med piggfrie vinterdekk forstatt ca. 70 km/t............ Jada, jada sier du; "men jeg kjører jo bare rundt i byen og er nesten aldri ute på landevei så jeg synes det går helt fint å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren". Hmmmmm ... men da kan det kanskje være interessant å vite at tilsvarende tall for maksimal brems fra 50 km/t er at når bilen med de gode sommerdekkene står stille har du fortsatt en hastighet på 30 km/t.....eller drøyt 5 meter lengre bremsestrekning. Det kan være forskjellen på liv og død det!![gallery]

comments powered by Disqus