Luft og kjærlighet

Man kan leve lenge på luft og kjærlighet. Dekk også. Spesielt luft. Og vinterdekk ikke minst. Visstnok.

Det siste nå er at du bør kjøre med ti prosent mer luft i hjulene enn bilprodusenten anbefaler som høyeste verdi om du har såkalte nordiske vinterdekk på bilen, med eller uten pigger. Dette kommer i tillegg til oppfordringen om å benytte høyeste oppgitte verdi for lufttrykk i dekkene uansett dekktype og årstid, står det å lese i en artikkel som stod i lokalavisa mi i går, og som jeg klarte å spore opp på nettet også.

Bak disse anbefalingene står de store dekkleverandørene, sier artikkelen, og den som fronter saken er i alle fall fra en av Nokians argeste konkurrenter på vinterdekkfronten, uten at jeg vil nevne navn her.

"Norske kjøreforhold med svinger, kurver og ofte ujevn vei krever det optimale av dekkene. Vi mener derfor at den høyeste verdien alltid bør brukes for å ta ut det beste i dekkene, altså den verdien bilprodusenten har oppgitt å bruke for belastet bil. Dette gjelder hele året og for alle dekktyper", sies det.

Og videre: "De beste nordiske vinterdekkene har skarpe skuldre, myk gummi og mange lameller for å gi godt grep på is og snø. Men nordiske vinterdekk har ikke like gode egenskaper på bar mark og våt vei. Derfor mener vi dekktrykket bør økes ytterligere med ti prosent".

"Husk at også vinterdekkene blir stadig bredere. Det som for få år siden ble regnet som brede dekk, er nå standarddimensjoner. Ved å øke lufttrykket optimaliseres fotavtrykket ytterligere, dekket stabiliseres bedre og barmarkegenskapene forbedres uten at dette går ut over vinteregenskapene på snø og is", er det siste argumentet for mer luft".

Javel. Anbefalingen er altså å bruke dekktrykket for fullastet bil og legge til 10% oppå der for nordiske vinterdekk. Og jeg som har kjørt rundt med vanlig dekktrykk pluss 5%, dvs. i underkant av hva det bør være for fullastet bil...kan det være en grunn til at jeg opplever mine Hakka R som litt vel myke på milde og våte vinterdager?

Men blir ikke det litt feil for bakhjulene med så mye luft?  Hos meg skal det være 2,2 og 2,1 bar foran og bak ved ulastet bil og 2,2 og 2,9 bar foran og bak ved fullastet bil, dvs. at det burde være 2,4 og 3,2 bar foran og bak. Men vil ikke jeg da bli forferdelig lett i baken når jeg kjører med lufttrykk for full last i en ulastet bil? Jeg bare spør.

Dette måtte jeg selvsagt teste. Så på veg til jobb i dag morges svingte jeg innom bensinstasjonen og fylte på slik anbefalingene var, med unntak av bakhjulene. Og resultatet? Vel, dekkene kjentes naturlig nok fastere og styreresponsen virket også en smule mer presis, og jeg kjente at de ikke ga etter like mye i svingene som før, så dette har faktisk noe for seg.

Bakhjulene er jeg derimot sterkt i tvil om jeg skal fylle så mye. Har dere andre noen meninger/erfaringer her?

comments powered by Disqus