Møkkaføre - ingen utfordring for testvinneren!

Heisann!

Da er det blitt skikkelig utfordrende føre i mitt område med +3°C i byen og -2°C på hjemstedet. Mye nysnø, mildvær og slating blir til tykt lag med slaps og er en utfordring for alle på veiene. Etter slapsekøring på motorvei går det over i vinterveier med snø og selfølgelig salting. Det føret jeg opplever som værst er nemlig nysnø, salt og noen minusgrader, samt dårlig måking. Da blir veibanen nærmest som å være dekket med et tykt lag med potetmel. Det kladder seg på dekkene og det er null friksjon. Moa. skikkelig guffent føre og da er det bare å kjøre rolig. Men HakkaR fugerte bra tross de krevende forholdene.

Jeg har heldigvis ikke hatt noen uhell pga føret, men en ny steinsprut (eller kanskje det var piggsprut?) lagde stor sprekk i frontruta. Det blir nok 2 laken ut i egenandel for ny rute nok en gang og det er under ett år siden sist !  :-(

Heldigvis ble de ikke noe av å forby kjøring med dieselbiler i by'n. Det får være måte på til slingring fra politikere og andre "gode rådvigere" - først oppfordre til kjøp av dieselbil og så forby /og avgiftbelegge. La noen forslag være gjennomtenkt FØR de foreslås!

El. bil er positivt, men jeg stusset litt på miljøvennligheten på enkelte, da jeg en dag parkerte to ganger ved siden av forskjellige el.biler. Det satt ingen personer i de , men de bråket og det luktet vondt (gammel dieselmotorlukt). Det viste seg å være kupevarmer (Webastotype??) som gikk for å holde varme i bilen. Jeg kom i snakk med den ene eieren og ble fortalt at det gikk ikke an å skru av webastoen når det ikke var bruk for den! Den måtte visstnok gå "tiden ut" når den først var startet. Ikke vet jeg, men de er kanskje ikke så miljøvennlige på kalde vinterdager lell ???

 

comments powered by Disqus