Motvind og medvind

Man tenker kanskje ikke så mye over det når man kjører bil, men motvind eller medvind har faktisk ganske mye å si for drivstofforbruket.

Når man sykler, er det ingen tvil. Det skal ikke så mye motvind til før selv flate strekninger føles som noen skikkelige oppoverbakker, der man må trå til ekstra hardt. I bilen merker man ikke så mye til vinden, men det gir faktisk samme utslaget her også, det klarte jeg å måle i går.

I går var jeg en tur til Kristiansand, en tur på drøye seks mil, motvind på bortturen og medvind på hjemveien. Mesteparten er tofelts eller firefelts motorveg slik at man kan ligge jevnt i 90 eller 100 stort sett hele veien, og ned Hakka Green på bilen er vegen en drøm å kjøre.

Bortover hadde jeg litt for god tid, og lå derfor litt under fartsgrensen, omtrent på 95, hjemover hadde jeg litt tidsnød, så da var farten 105. Bortover 0,38 l/mil, hjemover 0,37 l/mil, altså lavere forbruk ved høyere fart, ikke så mye kanskje, men nok til å få meg til å tenke.

Så tenk litt på det, neste gang tankfyllingen eller forbruket ditt er overraskende høyt eller lavt, kanskje du har kjørt i medvind eller motvind?

comments powered by Disqus