Nokian Hakka Blue - ikke best i test?

Da er det igjen tid for å studere NAFs store sommerdekktest. Og som vanlig, Nokian skuffer ikke, selv om testerne og jeg ikke er helt enige i konklusjonen.

Nåja, jeg har ennå til gode å kjøre Hakka Blue, og har vel strengt tatt ikke noe sammenligningsgrunnlag å uttale meg om, men jeg tror jammen jeg skal prøve det til sommeren, og det er to gode grunner til det.

I testbeskrivelsen av Nokian Hakka Blue kan man les at "når det gjelder stabilitet og kjøreegenskaper på vått og tørt underlag, kommer Nokian best ut av alle. Dekket gir bilen eksemplarisk styrefølelse i kritiske situasjoner og er derfor enkel å kontrollere. Dekket mister aldri grepet helt og dersom det oppstår en sladd, er den enkel å rette opp igjen. Dekket har også godt bremsegrep og god evne til å motstå vannplaning. Bremseegenskapene på tørr asfalt står ikke i stil til resten. Her er det bare gjennomsnittlig. Det samme gjelder for rullemotstanden."

Det er mulig det at egenskapene på tørr asfalt - spesielt bremseegenskapene - ikke er på topp, bare 8 av 10 poeng, men det er heller ingen av de tre andre toppdekkene (Continental, Dunlop og Goodyear) som får 10 poeng. Og Goodyear, som også "bare" har 8 i bremsegenskaper på tørr veg, får en langt mer rosende omtale av sine egenskaper på tørr asfalt enn Nokian. Det om det.

Uansett, det som kommer til å få meg til å velge Nokian Hakka Blue er de 10 poengene som Nokian fikk for kjørefølelsen på både tørr og våt asfalt. Det er det ingen andre dekk som har. Nokian er alene om å ha det på tørr asfalt, og på våt asfalt er det bare Goodyear som også får 10.

Det er mulig at jeg kanskje burde lagt mer vekt på bremsing på tørr asfalt, men for meg som kjører ganske mye (25-30000 km/år) er kjørefølelsen vel så viktig, om ikke viktigere. Derfor blir det nok Nokian Hakka Blue til sommeren.

comments powered by Disqus