Nokian Hakka Green i crashtest...nesten.

Det gikk heldigvis bra, men det var nære på. Og nå har jeg lært at tre-sekunders-regelen ikke er der sånn helt uten grunn. Før helgen, på veg hjem fra Kristiansand, utenfor Grimstad, ble jeg liggende bak en kassevogn. Langt under fartsgrensen. Irriterende, ikke sant? Nå var det ikke kassevognens skyld at det gikk så sakte, men bilen foran den igjen, men det oppdaget jeg litt for sent fordi jeg lå altfor nær kassevognen til å kunne se hva som foregikk foran der igjen.

Den bilen foran fikk nemlig store problemer i en oppoverbakke, så store at den plutselig valgte å svinge til høyre ut på skulderen for å slippe de bak forbi, men det så altså ikke jeg fordi jeg lå litt for nær kassevognen. Jeg bare så at kassevognen foran bremset ned, så jeg giret ned et hakk og ble sånn passe irritert fordi vi allerede lå langt under fartgrensen før oppoverbakken.

Men kassevognen bremset ikke bare ned, helt uventet så stoppet den nesten helt opp, noe jeg ikke oppdaget før det var vel en 10 meter igjen (og jeg så fremdeles ikke at bilen foran rett og slett hadde måtte gi opp i bakken oppover), så da var det bare å tråkke så hardt jeg kunne på pedalen i midten, og på en regntung asfalt kjente jeg virkelig at ABSen tok godt i og ikke stoppet før det var en halv meter igjen kanskje...puh, det var nesten, det. I bakspeilet så jeg at bilen bak meg gjorde omtrent det samme mot meg...puh, det var nesten, det også. Jammen godt at det gikk bra...

Nå skal jeg ikke påstå at det er Nokian Hakka Green som skal ha all ære for at det gikk så bra som det gjorde, men jeg har i alle fall lært to ting: 1) Det er viktig å holde avstand og hølde øye med trafikken foran. 2) Gode dekk er en forutsetning for å kunne bremse i tide.

Nokian Hakka Green var jo blant topp 5 i bremsing på våt asfalt i NAFs sommerdekktest 2011, og det fikk jeg fikk bevist der og da. Så sannelig.

Om jeg noen gang kommer til å velge andre dekk i fremtiden? Før "crashtesten,og basert på erfaringene så langt, kanskje, men heller tvilsomt. Etter "crashtesten", helt sikkert ikke. Det blir Nokian heretter. Garantert.

 

 

comments powered by Disqus