Nokian Hakka Z 235/45-R17 og sporet veibane

Sommerdekkene har nå vært "i drift" en måneds tid og veiene her i Trøndelag bærer tydelig preg av "miskandlingen" de har blitt utsatt for i vinter. Jeg har selv bidratt til slitasjen i og med at en av familiens to biler har piggdekk (Nokian selvsagt :)  så jeg skal være forsiktig med å kaste stein i glasshus.....

En av mine kolleger klaget over at hans bil, forøvrig med samme dekkdimensjon som meg (ref overskriften), men annen biltype og annet dekkfabrikat, sporet fælt en bestemt veistrekning. Som den iherdige testpilot jeg her måtte jeg selvsagt sjekk ut denne strekningen med min bil. For å sikre et noenlunde statistisk signiffikant testresultat har jeg kjørt strekningen flere ganger og variert plasseringen i kjørebanen (kjørt

i

sporene, på kanten av de og så videre. Min enkle konklusjon er at jeg knapt merker noe som helst uansett hva jeg prøver  - kun en ubetydelig tendens til sporing når jeg virkelig provoserer og kjører på kanten av sporene. Det er heller ikke noe problem å kjøre ut av sporene, dvs. ikke noe mer besværlig enn å endre plassering i kjørebanen på slett asfalt.

For meg betyr dette at Nokian tydeligvis har vært særdeles oppmerksomme på fenomenet med Skandinavisk piggslitt asfalt under utviklingen av dekkene. Forskjellige biltyper vil naturligvis respondere ulikt på dekk og veistandard, men gode dekk er gode uansett hvilken bil du setter de på. Dårlige dekk vil imidlertid oppleves som varierende dårlige avhengig av biltype.

comments powered by Disqus