Test av Hakka Black på Gotland

Som en av tre superheldige testførere ble jeg invitert til Gotland for å være med på presentasjon av de siste nyvinningene fra Nokian Tyres. Det å få teste fantastisk gode dekk under kontrollerte og sikre forhold er noe alle bilinteresserte burde fått på blå resept. Men i tillegg til mye bilkjøring var det også utrolig kjekt å få møte andre testførere fra Norge og Sverige. Vi tre fra Norge fant i all fall tonen og jeg er rimelig trygg på at vi er styrket i troen på Nokian Tyres sin kompetanse og evne til å ta fram dekk som er særdeles godt egnet for våre kjøreforhold. I tillegg til "hovedproduktet", Hakka Black, fikk vi også testet det nye Nokian Rotiiva som er et såkalt "All Terrain" dekk. Testløypen for Rotiiva-dekkene var slik at dekkene virkelig fikk kjørt seg både på ymse grus/offroad-partier og asfalt. Selvsagt er det litt forskjell på å kjøre VW Amarok med Rotiiva-dekk og Audi RS5 med Hakka Black på asfaltert landevei, men inntrykket var at Nokian har funnet et godt kompromiss for de til dels motstridende egenskapene Rotiiva-dekket besitter.

En annen nyhet vi fikk se, men ikke prøve er et "superlavrullemotstanddekk" jeg ikke husker navet på i farten, men mønsteret på disse dekkene ligner ikke på noe av det jeg har sett tidligere så her har tydeligvis kreative spesialister hos Nokian hatt frie tøyler. Testresultatene vi ble forelagt tyder i alle fall på at de har knekt en kode eller to for å kunne forene lav rullemotstand med godt våtgrep.

Men tilbake til Hakka Black. Vi fikk virkelig testet dekkene på Gotland RIng og selv om vi ikke hadde andre dekk (og biler) å sammenligne med er det ingen tvil om at Hakka Black "leverer varene". Så når mine Hakka Z er modne for utskiftning vet jeg allerede hva jeg skal kjøpe.......... og dersom man får med en Audi RS4 eller RS5 på kjøpet er det et ekstra pluss :)

 

comments powered by Disqus