Test Nokian Hakkapeliitta 7


Hei nettleser!
Jeg og min familie er bosatt i Lyngen, Troms fylke. Vi er er en familie på fire hvor eldste mann er på vei til å flytte ut. Som følge av lang arbeidsvei, er vi avhengig av bil. Vi har derfor en større stasjonsvogn og en mindre bil. Kjøretøyene brukes mye både jobbrelatert og i fritidssammenheng.

Når det gjelder kjøremønster er dette relatert til lang arbeidspendling. Normalt kjører jeg ca 45 - 50 000 km årlig i Nord-Norsk sommer og vinterterreng. Som følge av mange kilometer, er det nylig investert i en større bil, (nye Audi A6 allroad), for å ivareta trafikksikkerheten for familien min og meg. I sikkerhetssammenheng er selvfølgelig også dekkvalg viktig. Jeg har tidligere kjørt Audi A6 Quattro vinterstid med og uten piggdekk - og konklusjonen er her at dekk med pigger er å foretrekke - i allefall i Nord-Norge. Begrunnelsen for dette er forbundet med at veiene kort tid etter snøfall blir nedkjørt og snøen omdannet til is/isspor. Dette krever høy, jevn og ikke minst forutsigbar gripeevne i hele dekkest levetid - noe som best oppnås med piggdekk etter min vurdering. Etter å ha prøvd flere ulike dekkmerker, er jeg krystallklar på at Nokian Hakkapelitta leverer de beste vinterdekkene.

På den nye Audien er det levert fra Nokian Norge et sett med Nokian Hakkapeliitta 7 i dimmensjonen 245/45-19. Dette er en meget stor dekkdimmensjon, og jeg er spent på hvordan de vil fungere på testbilen. På det tørre, kalde, vinterføret er jeg ikke bekymret for funksjonsevnen ettersom dess kaldere det er, dess bedre er friksjon og gripeevne. Men jeg er noe mere skeptisk til føreforhold på plussiden med "slush" i veibanen.

Bilens kilometerstand ved montering er 12 km, og jeg har nå kjørt de første 1 500 kilimeterne i kaldt vindtervær hvor temperaturen har lagt mellom - 5 til - 21 grader Celsius. Piggene burde nå være godt innkjørt som følge av at kjøringen har vært 150 - 200 km pr. kjøretur. Førsteinntrykket av dekkene er meget positivt. På dette føret virker de "sikre" og stabile med god "kantgripeevne" der hvor det har utviklet seg hjulspor. Komfortmessig er dekkene støysvake, og gir god fjæringskomfort til tross for relativt lav profil på 45.

Viggo

comments powered by Disqus