Våt veg = mye høyere drivstofforbruk

Når man er dekknerd, så blir man gjerne også litt drivstoffnerd, og følger ikke bare med på hvordan dekkene opfører seg, men også hvordan drivstoffmåleren reagerer på ulike dekk- og ikke minst føreforhold.

At man bruker mer drivstoff per mil om vinteren enn om sommeren vet vel de fleste, for det er tross alt vanskeligere å kjøre jevnt og rolig på et stedvis glatt og iseste underlag med mye bremsing og akselerering både her og der, og dessuten kjører man gjerne i lavere gir med høyere turtall.

Litt mindre opplagt er det kanskje at drivstofforbruket også øker på våt veg, ikke så rent lite heller, faktisk. Og det selv med Hakka Green, som jo skal være gode på både våt og tørr veg.

Jeg kjører motorvegen mellom Arendal og Kristiansand flere ganger i uken og den har etterhvert blitt en ypperlig teststrekning for alt mulig, fordi det er jevn fart og planfritt i 6 mil (15% i 80, 30% i 90 og 55% i 100). Her om dagen ble dette en teststrekning for hva våt veg har å si for drivstofforbruket.

Vanligvis ligger forbruket på 0,38-0,37 liter på mila, ganske normalt for min Skoda Fabia Greenline, men i høljregnet for to dager siden var det noe helt annet, nemlig 0,48 liter på mila, altså hele 25% mer. Uffda, det var mye, veldig mye.

Har dere andre gjort lignende erfaringer?

comments powered by Disqus