Vinterbil

Ja, så er bilen endelig vinterskodd. Har utsatt å skifte til pigg før nå, da det til dels har vært nesten sommeraktige temperaturer, og tørr/bar vei.

Men i forrige uke kom nattefrosten i Romsdalen, og til tross for at det ikke kom noen nedbør i form av snø, så var det tidvis glatt på veiene. På dette føret var det etter min erfaring ingen tvil om at piggdekk ville være det rette valget. MEN selvfølgelig, de beste dekkene sitter i hodet, en gjennomtenkt kjørestil kan man komme langt med på glatt føre.

For å vise hvor skiftende det romsdalske føret kan være:

Kjørte Rv64 fra Molde til Isfjorden, en strekning på ca. akkurat 50 km. Denne turen innebærer kryssing av 2 fjorder, den ene i undersjøisk tunnel, og den andre med ferge.

Turen startet bekymringsløst fra Molde i 3 grader pluss. Etter å ha passert gjennom Fannefjordstunnelen, sank temperaturen til -1,5 grader, og veibanen var glatt. Deretter var det en 10 minutters fergetur over Langfjorden, hvor temperaturen på andre siden av fjorden steg til 8,5 grader pluss. Innover Romsdalsfjorden mot Isfjorden sank temperaturen gradvis, til den til slutt havnet på -0,5 grader i Isfjorden.

På en liten biltur på 50 km så varierte altså temperaturen 10 grader, opp/ned fra plussgrader til minusgrader 2 ganger, og det ingen høydeforskjell å snakke om heller:)

Men uansett: Jeg merker VESENTLIG forskjell på støynivået på Hakka7 sett i forhold til mine gamle Hakka5! Nesten så jeg ble litt imponert:) Nå gjenstår det bare å få testet de på ekte vinterveier.

TomE

comments powered by Disqus