Vinteren har bitt seg fast her på Sørlandet og jeg har derfor fått testet dekkene mine langt mer enn først forventet, og ennå er det mange måneder igjen før sommerdekkene kan tas frem.
Det har vært dager og situasjoner da jeg ønsket meg piggdekk, men det har nok vært langt flere situasjoner der jeg har latt meg imponere av mine piggfrie Hakka R.
Føret har vekslet mellom alt mulig, hardkjørt nysnø rett under 0, sporete snø og saltslaps i -5, bar og tørr veg i minus 20, våt stålis og +5, nysnø oppå stålisen...ja egentlig alle typer føre som man ka tenkes å møte gjennom en hel vinter. Ikke alt ble taklet like bra, men det skulle bare mangle, sånne dekk finnes ikke, eller kanskje Hakka R er et sånt dekk?
Etter to vintre med piggdekk, siden det var det (brukt)bilen ble levert med da jeg kjøpte den,var jeg jo litt skeptisk til piggfritt til å begynne med, selv om jeg har kjørt mye og nesten bare piggfritt før den tid, men det var i og rundt Stavanger, og der var det valget helt riktig.
Her jeg er nå var jeg litt mer tvilende, men for meg som hver dag er på veg på E18 et eller annet sted mellom Kristiansand og Oslo har Hakka R helt klart vært det riktige valget. Jeg har så langt ikke stått fast, ikke mistet styringen i svinger, alltid kommet løs igjen og alltid kunnet bremse tidsnok, også de gangene jeg forlot hovedvegen og beveget meg inn på både brøytede og ubrøytede sideveger. Jeg har noen ganger vært litt usikker, men aldri følt meg utrygg med dekkene mine. De har klart vinterbrasene bra.
Nå gleder jeg meg til å se Hakka R2, som Kjetil fortalte om i sitt innlegg.