Nå har det vært vinter en stund her i Trøndelag (eller i alle fall i Stjørdal-/Trondheimsområdet hvor jeg stort sett ferdes) og siden jeg ganske ofte kjører en bil uten Nokaiandekk (men som får Nokiandekk m/pigg neste uke....) blir sammenligningsgrunnlaget bedre og bedre. Forskjellen mellom gode (les piggfrie Hakka R) og andre dekk fortoner seg større og større og jeg lar meg stadig imponere av hvor godt mine Hakkapeliitta R sitter. Siden jeg er av den nysgjerrige typen MÅ selvsagt veigrepet testes på hver en liten biltur. Ikke det at jeg nødvendigvis kjører fort og bredt, men bremestest en er obligatorisk øvelse når jeg sitter bak rattet. Det er nå engang en vane jeg har lagt meg til for å sjekke føret og dermed best mulig kunne avpasse farten etter forholdene. Jada (1), jeg sjekker alltid at det er "klar bane" rundt meg på veien før jeg går løs på bremsepedalen. Jada (2) jeg er også klar over at føret (eller friksjonen mellom dekk og veibane) kan endre seg fort om vinteren :-)
En god ting kan ikke sies for ofte. For å få maksimal bremseeffekt av ABS-bremser er det VIKTIG å tråkke til det som går for å være sikker på at det bremses optimalt på alle fire hjulene. ABS-systemet begynner å jobbe så snart ett av hjulene nærmer seg låsing og det kan derfor utmerket godt hende at det fortsatt er mye bremseeffekt å hente på ett eller flere av de andre hjulene. Derfor SKAL man bruke full kraft på bremsepedalen under panikkbremsing med ABS-bremser uansett føre.