Det var fristende å bruke "Epler og pærer og diesel - del 3" som overskrift på dette innlegget her, for det er jo det det skal handle om, nemlig dekk og drivstofforbruk. Etter å ha fundert litt på dette i de forrige innleggene mine, og etter å ha kjørt litt rundt på det, bokstavelig talt, så må jeg nok si at til syvende og sist er det sjåføren og ikke dekket som avgjør drivstofforbruket.
For når jeg ser på loggboken min, så ser jeg en tydelig forskjell på forbruket etter at jeg i sommer bestemte meg for å kjøre litt mer sparsommelig. For det første gikk jeg litt ned i fart etter at jeg oppdaget at speedometeravviket ikke var så stort som jeg innbilte meg på grunn av feil dekkdimensjon, og for det andre så vennet jeg meg til en roligere kjørestil, først og fremst unngå unødig kraftige akselerasjoner (etter kryss, inn på motorvegen og opp bakker). Det hjalp. Forbrukskurven ble i alle fall mye mer stabil, som dere kan se nedenfor:
Mens det før svingte ganske mye opp og ned, er nå en jevn fin kurve. Og det skyldes ikke dekket alene, det er helt sikkert.