De som har fulgt meg og denne bloggen en stund husker kanskje et innlegg jeg hadde før drøyt to år siden, der jeg forskrekket måtte konstatere at mine nye Hakka Green var slitt ned 2mm i løpet av bare 2000km. Nå har det kanskje skjedd igjen.
Mine nye sommerdekk ble satt på 15.april og er i skrivende stund kjørt 2600km og det er ikke mye igjen av 6mm-merket på dekkene, det vil si at det er mer enn 6, men mindre enn 7mm igjen. Merkelig, for ikke har jeg en bil som lar seg kjøre aktivt og ikke er jeg en sjåfør som aktivt stresser grensene til bilens kjøreegenskapene heller. Så hva kan årsaken være?
Hvor mye dekkene faktisk slites avhenger jo av så utrolig mange faktorer som underlag, temperatur, sjåfør, bil, dekktrykk, eller om det er mye svinger i området der bilen går til vanlig. Så å finne en enkelt årsak blir nok ganske umulig.
En ting som likevel kan være en mer medvirkende årsak på denne tiden av året, er at asfalten er ekstra «skarp» etter å ha blitt utsatt for pigger og brøytebiler en periode. Og her må jeg jo tilstå at 30 av de 49 milene til Voss sist helg foregikk i 5 til 10 minusgrader stort sett hele vegen, og bar asfalt er nok rene rivjernet når det er såpass kaldt. Her burde jeg kanskje ha målt mønsterdybden før og etter turen, for å teste det litt mer "vitenskaplig", men det falt meg ganske enkelt ikke inn.
For sikkerhets skyld har jeg også sjekket hjulstillingen, i tilfelle det skulle være noe der, men siden dekkene er jevnt slitt over det hele burde det være i orden, og det var det også. Ikke noe feil, så da er det kun kjørestilen og underlaget som kan være årsaken her. Jeg holder en knapp på underlaget, det vil si at jeg nok en gang la om til sommerdekk altfor tidlig.
Vel, vi får se hvordan det går resten av sesongen. Jeg er fortsatt noe skeptisk, men erfaringene fra to år tilbake bør tilsi at slitasjen kommer til å roe seg ganske raskt, og at jeg ender på 4mm og halvslitte (og i min verden "utslitte") dekk til høsten.
Neste år skal jeg kjøre piggfritt til langt ut i mai, det er i alle fall helt sikkert.