Finnes det et dekk som er 100% perfekt? Et dekk som takler alle mulige vær- og føreforhold, sommer som vinter? Svaret er helt klart nei, det vet de fleste. Det er derfor vi har to sett med dekk, sommerdekk og vinterdekk. Men kanskje vi burde hatt tre, ikke bare to?
De fleste av oss som er litt mer enn gjennomsnittlig opptatt av dekk har fått med oss rabalderet om EU-merkingen av dekkenes egenskaper og at nordiske vinterdekk her kommer ut med en særdeles dårlig våtgrepskarakter: Karakteren er forsåvidt helt sann,den, slik dekket er testet, men sier svært lite om egenskapene til dekket på snø og is. På nordiske dekk er det vinteregenskapene som står i fokus og for at et dekk skal bli godt på snø og is må det bli tilsvaredne dårligere på våt asfalt, dvs. at jo bedre det dekk gjør det på snø og is i kuldegrader, dess dårligere blir det på våt asfalt i varmegrader. Derfor er en dårlig EU-karakter på våt asfalt sannsynligvis et tegn på en god karakter på snø og is.
Men...nå består året ikke bare av sommer og vinter, men også av vår og høst, med mye regn, og da kommer kanskje både vinterdekkene, de nordiske sådån, litt for kort, slik EU påstår?
Derfor har jeg spurt meg selv om jeg ikke burde ha tre sett med dekk, et sommerdekk for mai til september, et europeisk vinterdekk for oktober/november, et nordisk vinterdekk med eller uten pigg for desember til februar, og det europeiske vinterdekket for mars/april igjen. Her på Sørlandet tror jeg faktisk det hadde gått an. Har dere noen tanker om dette?
Her kan det være interessant å se på svenske vinterdekktester, for her testes gjerne europeiske vinterdekk side om side med piggdekk og nordiske piggfrie, slik som denne i Teknikens Värld fra 2011. I Norge er det jo helt fy fy å bare nevne slike dekk, pussig nok. Men svenskene ser ut til å mene at alle tre vinterdekktypene har sine spesielle bruksområder, alt etter hvor og hvordan man kjører.
Derfor har de for eksempel heller ingen betenkeligheter med å anbefale europeiske vinterdekk hvis man kjører slik: "Kör mycket. Långa sträckor på de stora vägarna som nästan alltid är bara. Snöar det så är det slask och blött på vägbanan."
Vel, det passer faktisk ganske bra til der jeg kjører mest om vinteren, men jeg gjør neppe noe med dekkvlaget mitt før neste vinter, for foreløpig er jeg fornøyd med Hakka R, selv om jeg kjenner at dekket lengter etter skikkelig vinter og ikke er helt fornøyd med å rulle rundt på vegene når temperaturen aldri går under 5 grader.