I alle fall for bilen min, for den har nå fått sommerdekkene på. Det skal bli spennende å se hvordan nybruktbilen gjør seg med splitter nye Hakka Green. Jeg kunne sikkert ha kjørt enda litt til på de ganske så slitte Conti-piggfridekkene som fulgte med bilen, men jeg vil jo helst at den skal være ordentlig skodd. Og ordentlig skodd, det er Hakka, det.
Jeg gjorde jo meget gode erfaringer med Hakka Green i fjor (les en oppsummering her), og hadde egentlig tenkt meg Hakka Blue i år, men da måtte jeg kjøpt nye 15" felger felger først, siden bilen er satt opp med 14" felg, og ble for dyrt akkurat nå. Faktisk, ifølge forhandlerens delefil, så er bilen levert med 15" felger, men de har på mystisk vis forsvunnet i løpet av de to årene før jeg kjøpte bilen.
Bilen, en Skoda Fabia stv 1.2 TDI Greenline, er jo laget for å kjøre sparsommelig, blant annet ved å minimalisere vekten og sløyfe reservehjulet (makes sense), i tillegg til 15mm senket understell for å redusere luftmotstanden (makes sense, too), og ved å bruke 15" dekk mot 14" som er standard på denne bilen (akkurat hvordan det gjør at bilen bruker mindre drivstoff forstår ikke jeg, gjør du?).
Legger jeg da til Hakka Green på felgen, så burde jo det bli en suksess. Kanksje. Rett nok har jeg så langt ennå ikke vært i nærheten av fabrikkverdiene på 0.34l/mil i blandet kjøring og 0.3l/mil på landevei, men jeg har ikke jo ikke kjørt så langt heller og ikke blitt vant til bilen ennå, så vi får se hvordan forbruket blir etterhvert (her kan du følge med på forbruket mitt).
Uansett så gleder jeg meg til å ta fatt på en ny sommersesong som testfører. Førsteinntrykket etter noen kilometer med Hakka Green er i alle fall positivt. Bilen ruller lett og kjennes mer stabol og mindre vinglete enn med den myke piggfri-gummien. Dette lover bra.
God sommer, alle sammen!