Endelig kan vinterdekkene mine få prøvd seg i skikkelige vintertemperaturer, nesten i alle fall og what a difference a degree makes…vel, faktisk litt mer enn bare én grad, hele 10 grader og vel så det kaldere enn forrige uke da jeg la om til piggfritt.
Dere husker kanskje at jeg skrev om skrekkopplevelsen med Hakkapeliitta R på regntung veg i 13 plussgrader? Vel, på veg til Kristinasand i iskalde 0 grader på tørre veger i dag tidlig så var kjøringen en helt annen opplevelse. Jeg formelig kjente på bilen at gummien i dekkene har fått en helt annen hardhet og at de oppfører seg som de skal.
Dekkene var fortsatt litegranne myke i svingene, men langt fra så vanskelige å kontrollere som de var i pluss 13.
Der jeg i forrige uke, mens det ennå var rundt 10 grader, kjente en markert og kraftig understyring som nærmest føltes som en utglidning, der kjente jeg i dag at jeg hadde full kontroll på styreresponsen. Dekkene kjentes faste og trygge og satt som klistret til asfalten.
På veg hjem om ettermiddagen hadde gradestokken steget til 12 grader, og jeg kunne igjen kjenne at gummien var blitt myk og langt fra så fast som den var om morgenen. Og det er kanskje sånn det skal være, det er jo tross alt et vinterdekk, og sånn sett bra at dekket sier så tydelig fra om at det ikke liker så altfor mange varmegrader.
Vel vel, nå gleder jeg meg ihvertfall til å teste grepet på snø og is og i skikkelige kuldegrader.