Er du og hjulene dine i balanse?

Jeg måtte innom Vianor på Stjørdal for en liten "ekstraservice" på vinterhjulene mine. Etter over 3000 km var jeg litt lei av å sitte i en vibrator så det var på tide å få balanse i livet. Årsaken til at jeg kjørte så langt før jeg fikk en ny avbalansering er ganske enkelt at jeg ikke hadde tid til å ta det tidligere og i tillegg var det ikke verre enn at jeg ville vente til det værste rushet hadde lagt seg. Og som alltid var det bare kjekt å stikke innom der :-) .

De av dere som har fulgt oss dekkbloggere en tid vil nok dra kjensel på det etterfølgende, men skitt au. Jeg synes i alle fall det er såpass interessant at det tåler å "stå på trykk" en gang til:).

Mange har sikkert stilt seg spørsmålet om hvorfor de små loddene som benyttes til avbalansering kan ha så stor effekt. Svaret på det er ganske enkelt at et lodd som sitter på et roterende hjul blir utsatt for krefter p.g.a. rotasjonen. La oss ta et eksempel: Vi tar utgangspunkt i en 16″ felg og antar at avstand fra senter og ut til området på felgen hvor loddene festes er 203 mm. Lodd på 40 gram er ikke uvanlig å finne selv på nye og dyre hjul. Ved 80 km/t “veier” dette lille loddet faktisk nesten 20 kilo! Sagt med andre ord kompenserer loddet for en ubalans tilsvarende 20 kilo som ellers ville forplantet seg i hjuloppheng og karosseri. Samme regnestykke kan vi også bruke på pigger i piggdekk. Vi holder oss til standarddimensjonen 205/55-16 og antar at en pigg veier 1,1 gram (det var i alle fall typisk masse for en pigg for noen år siden). Når du kjører 80 km/t har den lille rakkeren plutselig “vokst” til 350 gram, dvs. at dekket må “holde igjen” piggen med en kraft tilsvarende 3,44 N. Kjører du i 100 km/t på motorvei blir tallene for loddet på 40 gram og piggen henholdsvis 31 kg og 560 gram! Kjekt å vite ikke sant ….???

For ikke å snakke om hva som skjer ved høyere hastigheter, f.eks. dersom du skal en tur til Tyskland og skal frese rundt på Autobahn. Så derfor har jeg laget en liten grafisk framstilling som viser "vekten" av forskjellige lodd ved økende hastighet. Her er det verdt å merke seg at årsaken til at loddet sitter der er at det motvirker en tilsvarende ubalanse.

comments powered by Disqus