-
Overgangen fra sommerdekk til de piggfrie vinterdekke skjedde tilbake i november. Som forventet fikk bilen en noe endret kjørekarakter ved overgang fra 225/40R18 sommerdekk til 205/50R17. Litt mer og litt mykere gummi, men ikke mer enn forventet og tidligere erfart. Mine erfaringer så langt etter ca 3500km? Hakka R er relativt støysvake og behagelige å kjøre på. De er retningsstabile og forutsigbare på tørr og delvis fuktig veg. På VELDIG våte veger bremser de veldig. De kan virke som om de sliter litt med å drenere vekk skikkelig store mengder med vann. Men, da snakker vi om STORE mengder vann på en typisk norsk riksveg med "trikkespor" og bekker av vann i hjulspora. Da gjelder det å tilpasse kjøringa etter forholdene - som alltid ellers. På sørpete "overgangsføre" (typisk ihjelsaltet 10-15cm snø) viser de en forbløffende evne til å drenere "slushen" og finne grep. Har også fått testet dem på god gammeldags usaltet vinterveg med skikkelig snødekke. Her viser Hakka R seg virkelig frem. De sitter godt, er retningsstabile, tilbyr godt grep og gode bremseegenskaper. Nesten foræderisk gode egenskaper. Sammenlignet med Hakka RSi så er Hakka R absolutt en videreutvikling. Om jeg skulle ønske meg noen forbedring, så er det evnen til å drenere STORE mengder vann. Men, dette vil nok gå på kompromiss med dekkets øvrige egenskaper som jeg må si meg meget godt fornøyd med.Skal prøve og komme med hyppiggere og litt kortere oppdateringer i tiden fremover.