Erfaringer med Hakka Blue - oppdatert

Har hatt Hakka Blue som framdekk på bilen nå rundt 80km på norske høstveier. Har pressa de litt og sett om de virkelig yter det de skal. På våt asfalt føler jeg at de generelt har bedre grep enn Continental dekkene jeg hadde på før som jeg har kjørt på ellers i sommer. De støyer også noe mindre i min oppfatning. Da også da jeg gå på litt ekstra i en rundkjøring med en 90graders sving for å se om de var villige til å slippe på regnvåt asfalt. Merket ingen tegn til slipp selv da jeg ga på litt ekstra og hadde god kontroll gjennom svingen.

Har også kjørt ned den svingete og noe tekniske Skaretveien i Lier som ofte blir brukt av Autofil på sine tester. Da på noe tørrere asfalt som kun var badet i morgendugg og veigreppet satt og følte meg trygg på at bilen fortsatte i den retningen jeg styrte.

Den som ser dette bildet ser fort hva bilen mangler nå i form av veigrep. Dekkene er av og bilen står i friluft. En stor fordel med skikkelig utstyr og verktøy når man skal gjøre slikt og verktøyet koster ikke all verden heller i innkjøp. Gjør slike enkle inngrep på bilen lett og enkelt.


Dekkene som før satt forran har nå blitt plassert bak. Noe som også generelt er viktig å gjøre i løpet av sesongen slik at dekkene som er på drivakselen blir plassert på en aksel uten drivkraft. Dette grunnet at man da får slitt dekkene noe jevnere enn ved at ett par dekk konstant står på drivaksel. Dekkene som står på drivakselen er også de dekkene som oftest blir mer slitt. Nå blir det artig å se hvordan bilen oppfører seg med Hakka Blue som bakdekk. I løpet av en måned eller 2 blir det å sette på Hakka7 dekkene fra fjorårets sesong. Da med noe mindre "pigg" enn da de var nye, men fortsatt fullt brukbare.

Jeg har i kveld nå på søndag kjørt i regnvær opp til Hønefoss. Regnet bød ikke på problemer og savnet følelsen jeg hadde når jeg hadde Hakka Blue forran. Bilen satt bra i svinger selv på våt til meget vått føre alt avhengig av hvor mye som kom av regn under kjøreturen på de forskjellige stedene. Hadde god kontroll i svinger og følger meg uansett trygg på at bakparten ville følge med og har jo som nevnt bakhjulstrekk.

En artig ting jeg klarte å gjøre og som jeg heller ikke klarte å gjenskape etterpå, men hadde kontroll og mestret hendelsen. Da jeg kjørte ut fra grønt lys og skulle da svinge til venstre opp en bakke slapp bakkparten og den skled noe ut, men fikk raskt kontroll og bilen fortsatte i riktig retning uten problemer. Dette var på vått føre og forholdsvis kalde dekk siden bilen hadde kjølt seg ned etter kjøreturen opp skaret. Hadde bare kjørt ett lite stykke for å komme på butikken i regnet. Jeg kan ikke helt skjønne hvordan det kunne ha seg, men har heller ingen last i bagasjen og bilen er da forholdsvis lett i bakparten. Har også diferansialsperre på akselen noe som gjør at den konstant trekker på begge hjulene. Dette kan da ha bidratt til hendelsen. Uansett interesant at dette skjedde da jeg ellers har godt grep på asfalt både våt og tørr.

comments powered by Disqus