Mine Hakkapeliitta R2 begynner å bli slitte nå, og etter 25000km er bare 6mm såvidt synlig, så jeg begynne rnok å nærme meg 4mm, men fortsatt er grepet ikke så verst, spesielt på snø. Det fikk jeg erfare i juleferien.
Dett snødde tett i tett nesten hele veien og ganske utfordrende å kjøre, men dekkene kalrte seg utmerket, selv om jeg var noe bekymret til å begynne med, siden dette var første turen på skikkelig snø, der jeg egentlig hadde mer enn nok med å venne meg til hvordan bilen oppfører seg på snø.
Først da "panikken" over hver lille sleng hadde lagt seg kunne jeg begynne å kjenne etter dekkene og da merket jeg at Hakkapeliitta R2 er helt topp på snø, selv med noe mindre mønsterdybde enn for et år siden. Verst var det å kjøre is spor med hardpakket våt og isete snø, der slet jeg litt i oppoverbakke og skled godt i nedoverbakke, her var isgrepet ganske så dårlig, men så snart jeg la meg ut til siden der det var rent snødekke så var det ingenting å si på snøgrepet. På slapsete snø kjente jeg at jeg manglet noen mm i mønsterdybde for å kunne kjøre uanstrengt, spesielt på motorveg, så der holdt jeg meg klokelig i høyre fil mens en og annen Tesla føk forbi på venstresiden. På bar og våt asfalt er dekket akkurat som før, dvs. akkurat som nytt.
Og selv om det skulle komme en Sørlandsvinter slik det alltid pleier i februar, så skal jeg nok klare den også, uten altofr store problemer, så det blir nok ingen nye dekk før til høsten, nei.