Da jeg i sin tid valgte Hakka Green for første gang (for snart 8 år siden) var det blant annet på grunn av egenskapene på våt asfalt, og etter noen års fravær fra både Hakkapeliitta og testførerbloggen har jeg igjen fått Hakka Green på bilen. Og dekket skuffer ikke.
Med en vedvarende nedbørsfront over Agder de siste dagene har jeg fått testet dekket ordentlig. Til det ytterste hadde jeg nær sagt, både i vannplaningshastigheter på motorveg og i kraftige nedbremsinger i kryss og rundkjøringer. Null problemer whatsoever. Dekket formelig suger seg fast til asfalten og jeg føler meg 100% trygg.
For meg vil våtegenskapene alltid være avgjørende for hvilket dekk jeg kjøper, og jeg var jo i tvil om jeg skulle gå for Blue eller Green i sommer, men det er jeg ikke nå lenger. Rett nok er Blue hakket hvassere enn Green på vått føre, men på tørr asfalt er Green bedre. Og jeg vil ha et dekk som klarer begge best mulig.
Rett nok sies det at man på tørr asfalt kan man vel kjøre nesten hva som helst, der klarer de fleste dekkene seg bra nok. For folk flest i alle fall. Med mindre man har en ekstrem bil med ekstreme kjøreegenskaper som trenger ekstreme dekk. Uansett har jeg alltid har vært strålende fornøyd med Green de gangene jeg har hatt det, og det er vel derfor jeg stadig vender tilbake til dette ene dekket.
Green er det nye Blue for meg.