Det ble en del kilometer i sommer, gitt. Langt mer enn jeg trodde, men det er bra, for så har jeg i alle fall fått testet dekket for hva det er verdt. Hakka Green dekkene ble satt på 23. april og har nå rullet i 15000km snart, på allslags veier og på allslags føre, på kryss og tvers overalt i Sør-Norge.
Snart skal dekkene av, vaskes, tørkes og legges i pose, men før det skal de en snartur til Danmark kommende helg, og så skal mine piggfrie Hakkapeliitta R endelig gi seg i kast med høst og vinter.
Her er litt av det jeg har opplevd med Hakka Green i sommer:
Komfort/støy
Dekkene er svært gode og kjøre på og støyer lite. Naturlig nok så støyer de kanskje noe mer nå på slutten av sesongen enn tidlig i sesongen; det kan ha med det å gjøre at gummien er blitt noe hardere i det kalde høstværet og at dekkene begynner å bli slitt.
Slitasje
I løpet av 15000km har dekkene på drivhjulene foran blitt slitt cirka 4mm hvis jeg tar med at jeg byttet om foran og bak ved 5000km og må legge sammen tallene, 2 mm etter de første 5000km og så 2mm til på de neste 10000km. Her må jeg legge til at jeg nok kunne spart mye av den første slitasjen om jeg hadde lagt på dekkene en uke eller to senere, slik det går fram av kommentarene til dette innlegget. Nå er det i underkant av 5mm foran og i overkant av 5mm bak, så da holder de kanskje en sesong til, såvidt.
Tørr veg
Dekkene sitter godt, men har en tendens til å understyre; dette kan imidlertid være mer bilen sin feil enn dekkene sin feil, siden bilen er satt opp med ganske kraftig understyring fra naturens eller rettere sagt fabrikkens side. Jeg har hatt noen bråbremsinger på tørr veg og har ikke merket at dekket slipper, ei heller sett noe spesiell slitasje på dekket etter det. Dekkene overser ikke spor i vegbanen fullstendig, men det skal i alle fall mye til for at de sporer, det er bra.
Våt veg
Dekkene sitter som limt til vegbanen og trives nesten bedre på våt veg enn på tørr veg. Bremseegenskapene på våt veg er helt fenomenale, det har jeg fått prøvd noen ganger og prist meg lykkelig for at det var Nokian og ikke et annet merke jeg hadde under beina. Selv når det nå nærmer seg 4mm og vannplaningsmerket i DSIen så fungerer dekket helt utmerket selv i kraftig høstregn, men jeg kjenner jo at at det i høye hastigheter på motorvegen ikke er helt som det var i vår når det fremdeles var 8mm på dekket.
Drivstofforbruk
Hvorvidt jeg har spart noe drivstoff med Hakka Green kontra vanlige sommerdekk er vanskelig å si, selv om en liten test i vår tilsa at det nok er sant. Med et snittforbruk på 0,48/mil og 15000 mil kjørt betyr det at jeg muligens har spart 43 liter eller en god tankfylling i løpet av sommeren. 500 kroner eller deromkring er kanskje ikke allverden, men ei krone her og ei krone der...og det går an å ha mye moro for 500 kroner, ikke?
Konklusjon
Et meget bra dekk som passer under så godt som alle veg- og føreforhold. Ingen ubehagelige overraskelser og ingen skuffelser, heller tvert om. Det blir nok Hakka Green neste gang jeg skal kjøpe sommerdekk også.