Grønn bil og grønne dekk, det må jo være suksess? Vel, jeg er i alle fall fornøyd og sikker på at jeg har valgt rett dekk på kanskje ikke helt rett bil.
At bilen ikke er helt rett skyldes nok at jeg selv etter to måneders bruk ikke har helt vent meg til sparemotoren med sine ekstremt lange gir og et maks dreiemoment på et turtall som nok er litt for høyt for norske landeveisforhold, og som gjør at det ikke blir så mye drakraft på lave turtall, og som ville vært en stor fordel så svingete vegene er her i landet, både horisontalt og vertikalt.
Dekkene derimot er helt suverene. Sitter som de skal, både på vått og tørt føre, og det selv om det ikke er anbefalt dimensjon til denne bilen. Bilen skulle hatt 185/60 R15, men ble levert (kjøpt brukt) med 185/60 R14, et avvik på 4,2% og dermed innenfor de lovlige 5%, men på kjøringen kan jeg kjenne at bilen er en tanke ustø...den skulle nok hatt litt større sko, ja.
Drivstofforbruket er det ingenting å si på, og det har faktisk gått litt nedover etter at jeg fikk på sommerdekkene, så at Hakka Green ruller lett og sparer drivstoff er det ingen tvil om. Stort sett ruller jeg rundt med 0.34 liter/mil på lnakjøring og i underkant av 0.4 på blandet kjøring. Her om dagen kom jeg faktisk ned i 0.3 liter/mil, noe som sikkert ikke bare var dekkene alene som gjorde, men de bidrog nok sterkt til det.
Så Hakka Green er nok det dekket jeg kommer til å velge ved neste dekkbytte også.