Det er ikke lenge til det er på tide å legge om til vinterdekk, men enn så lenge får sommerdekkene vise hva de duger til. Og den testen klarte de ganske så bra forrige helg. Da var jeg nok en gang en "rask" tur til Voss og tilbake til Arendal samme (lør)dag, avreise klokken 03 og hjemme igjen klokken 23 og 900km med med erfaring rikere.
Stort sett regn, regn og atter regn hele vegen. Det får ta skylda for at jeg ikke klarte å kopiere det lave drivstofforbruket jeg hadde sist gang. Dessuten kjørte jeg alene denne gang, og gasset nok på litt mer og klarte fakstisk en snitthastighet på 75 km/t hele vegen, kanskje ikke så rart når jeg var tilnærmet alene på vegen.
Det både blåste og regnet godt og det hadde allerede begynt å samle seg en god del løv på vegen, ingen god kombinasjon, dvs. egentlig en veldig god kombinasjon for å teste om mine Hakka Green som har lagt 13000km bak seg og som nå "bare" har 5mm mønsterdybde fortsatt holder like bra som da de var nye. Og det gjorde de, med få unntak. I store vannansamlinger merket jeg at vannplaningstendensene nok kom oftere enn før, men det var fortsatt god hold i styreegenskapene.
Også i svinger der løvet hadde lagt seg var det ingenting å si på våtgrepet, selv med godt innkjørte og "nedkjørte" dekk. Jeg har sagt det før, at Hakka Green har et fantastisk våtgrep, og det kan jeg med hjertet på hånden si etter denne turen også.
Selv på fjellovergangene, med temperaturer ned mot 5-tallet føltes dekkene like stabile som ved 25 grader om sommeren. Litt stivere kanskje, men ikke mindre stabile.
Én ting er sikkert. Det blir Nokian for meg heretter. Garantert!