I forrige innlegg lovet jeg litt testing av drivstofforbruket ned Hakka Green. Jeg har jo fått det for meg at mine 185/60 R15 denne sesongen ikke er like økonomiske som mine 185/60 R14 var forrige sesong. Stemmer det?
Det er nok for tidlig å felle en endelig dom, men svaret er trolig ja, men kanskje ikke så mye som jeg har fryktet. Ellers går jo vinningen med å kjøpe nye felger og dekk som gjør at bilen ligger bedre på vegen gå opp i spinningen ved at drivstofforbruket øker mer enn det smaker.
Så til helgens testkjøring: Kanskje ikke den ideelle strekningen, men lang nok og med særdeles variert terreng som sørger for å jevne ut forskjeller: Arendal-Voss, 900km tur-retur, en strekning jeg har kjørt tre ganger i løpet av det siste året. Flat og fin veg opp Setesdalen, over Hovden, slett og fint over Haukeli, flatt og fint i Hardanger og litt flatt og fint mot Voss. Eneste alvorlige stigning er opp fra Røldal. Motsatt veg er det jo tre kraftige stigninger opp Seljestad, opp Austmannalia og opp fra Haukeli, men det kompenseres av slake nedoverbakker; det som på oppturen var slake oppoverbakker. Hjem igjen ble det derfor mye trilling nedover, og spesielt nedover Setesdalen var det ikke mye jeg var borti gasspedalen. Opp var jeg tom, hjem var jeg fullastet alle gangene. Vær og føre var forskjellig alle tre gangene, og jeg var kanskje ikke like mye lastet heller, så det er jo ikke helt sammenlignbart, men det er 0,40 og 0,44 l/mil med R14 og nå 0,42 l/mil med R15. Med andre ord: ikke entydig.
Sammenligner jeg årets første 2500km med sommerdekk med fjorårets, så er resultatet 0,38 l/mil i 2013 og 0,44 l/mil i 2014. Også det er kanskje ikke helt sammenlignbart ut fra vær, føre og strekning, men tendensen er tydelig, et 15-dekk krever mer drivstoff enn et 14-dekk, selv med samme dekkbredde (185mm) og høyde på sideveggen (60% av 185mm).
Hmmm.