I dag plaskregner det her.
Med andre ord, perfekte forutsetninger for å teste egenskapene til mine nye Nokian Hakka Green hva angår våtgrep og vannplaning.Faktisk regnet det så mye at jeg våknet klokka 4 og ikke fikk sove av alt bråket utenfor soveromsvinduet mitt. Da var det bare å stå opp og ta en rask tur med bilen. Som sagt så gjort. Og resultatet? Fremragende.
Men før jeg kommer til testen, først litt om teststrekningen eller min vanlige veg til jobben hver dag: Alle som som har kjørt E18 forbi Arendal i det siste kan ikke ha unngått å legge merke til de særdeles dype sporene i asfalten mellom Nedenes og Harebakken. Fra sikre kilder - jeg kjenner nemlig han i Statens vegvesen som er ute for å måle sporene - vet jeg at de er 34mm på det meste, og det over en strekning på 5-6km. Ikkke rart at de faktisk har måttet sette opp varselskilt om "Dype spor", for det er ikke så rent lite trafikkfarlig. Egentlig utrolig at det ikke har skjedd en større ulykke på strekningen ennå, og jeg får bare håpe det ikke skjer noe før de klarer å legge ny asfalt i løpet av sommeren.

Å treffe på slike spor er omtrent som å kjøre på skinner og det er helt ypperlig om man vil teste hvordan dekkene oppfører seg ved vannplaning, noe jeg fikk erfare for noen dager siden med de gamle dekkene mine: dekkene mistet festet brått og plutselig, men jeg ble likevel værende i sporet til farten var lav nok til at dekkene fikk grep igjen etter et sekund eller to. Jeg kjøpte jo dekkene nettopp fordi de fikk skryt av Forbrukerprotalen for vannplaningsegenskapene sine. Og så langt har de ikke skuffet meg...men det var før Nokian.
Så hvordan gikk det med Nokian? Supert. Det lugget godt i de verste dammene, men ikke så mye at jeg følte at jeg mistet styringen, så vannplaningsegenskapene er helt i orden. Jeg la også merke til at det var mye lettere å klatre inn og ut av sporene med Nokian enn de gamle dekkene mine; faktisk så følte jeg knapt at jeg var inn og ut av sporet.
Nå er testen forsåvidt ikke helt reell. De gamle dekkene mine hadde "bare" 4-5mm mønster, mens de nye Nokian har 8mm, så her skal det være en forskjell. Og jeg har bare testet de nye Nokian Hakka Green, ingen andre merker. Likevel, det føles veldig betryggende å ha Nokian under bilen min nå.
Etterskrift: I ettermiddag - mens det fortsatt regnet som bare det - tok jeg annen veg hjem på smale og svinget småveier. Her merket jeg dekkene har en tendens til å understyre på vått underlag, mye mer så enn de gamle dekkene mine. Har andre også merket noe lignende?