Etter å ha blitt invitert til Hakkapeliitas fødested Ivalo som ligger i Lappland i Finland fikk vi se og prøve de nye vinterdekkene. Etter nesten fire års utvikling fra den forrige generasjon er disse nye bedre på alle punkter. Dette er nesten utrolig,den"gamle" generasjonen hadde over 30 vinterdekktestseire i motorblader i perioden 2009-2012.

Etter introduksjon og lunsj fikk vi bli med på testanlegget for å prøve de nye dekkene. Der hadde de alt fra "pizzabud" biler,vanlige "husbankbiler" + 4stk AUDI RS5 og noen Audi RS4. For en voksen "gutt" var dette som å komme til lekeland!
Etter litt slalåmkjøring mellom kjegler med pizzabil fikk jeg prøve en RS5 på landevei. Brillene jeg hadde oppe på panna forsvant i baksetet - fikk bekreftet at de nye Hakkapeliitta R2 med Cryo Crystal virkelig har bedret grepet, dette ble også bekreftet når jeg måtte bruke bremsen. Tilbake på testbanen sto en RS4 ledig så jeg fikk noen skjeve runder med denne også. Til slutt var det hyttebilen Audi Q5 3.0 jeg fikk prøve på ubrøytet skogsvei og dekkene klatret godt i snøen og vi kom
fram til et islagt vann med tette svinger hvor vi fikk kjøre en god stund. Suv dekkene virket lett å kontrollere også på is.
Personlig så holder jeg en knapp på piggdekk, selv kjører jeg Hakkapeliitta 7 og når hakkapeliitta 8 er bedre på alle punkter så er det bare å glede seg til vintrene som kommer. Det som var førsteinntrykket når jeg kjørte med disse dekkene var at de var utrolig støysvak. En av grunnene til dette er at Hakkapeliitta har en teknologi hvor piggene forsvinner inn i dekket når det ikke er behov for dem.

Dette har også Hakkapeliitta 7, men dette er forbedret på Hakkapeliitta 8.
Etter prøvekjøringene ble vi fraktet til avslutning med middag. Før middagen måtte vi gå på glødene kull og selvfølgelig var det badstu med tilhørende isbading for de som ville dette.
Det var en kjempedag hvor vi lærte en masse om dekk.