Dekk er viktige greier. Vinterdekk, altså. Sommerdekk, de skal bare være der, liksom. Noe man må skifte til om våren. Jeg kunne ikke klare å se for meg en eneste ting å skrive om sommerdekk. Jeg bryr meg ikke så veldig mye om dekkstøy og slike detaljer, jeg er ikke så teknisk anlagt når det kommer til bil. Jeg er sjåfør på min hals, og det som opptar meg er veigrep, trygghet, kjøreegenskaper. Sommerdekk blir sjelden testet til grensene på samme måte som vinterdekk, de skal liksom bare virke.
MEN. Som testsjåfør var det naturlig å gjøre et aktivt valg av sommerdekk for første gang. Hakkapeliitta, som jeg alltid har assosiert med reklamer med snø i seg, har også sommerdekk, og de finnes helt der oppe på toppen av dekktestene. Jeg valgte Hakka Blue i sommer, som i følge NAF skulle være det ypperste valget i forbindelse med situasjoner som innvolverer vannplaning. Kult! Det må jeg teste ut.
Det er alltid noe eget med å kjøre avgårde på helt nye dekk. Litt samme følelsen som reint sengetøy eller ei ny skjorte? Tja. Kanskje ikke helt. Men en deilig følelse. Tenk om det hadde vært økonomisk forsvarlig å bytte dekk hvert år! Jeg skifter som oftest dekk på bilen selv, men når jeg får nye dekk blir de jo gjerne montert av verksted eller hvor-jeg-nå-enn-kjøper dem. Denne gangen var det ViaNor i Drammen som fixa jobben for meg, og det er kanskje med og påvirker godfølelsen at jobben gjør seg selv? Nokian hadde spurt pent om ViaNor kunne tenke seg å tilby meg rabatt på montering av dekkene, noe de gjorde, og i den forbindelse var han i skranken svært nysgjerrig på hva dette testsjåfør-programmet var for noe.
Nå er det sånn at i sommer har det kommet mer enn nok vann i hodet på oss her i Drammen. Så det tok sannelig ikke lang tid før jeg fikk gode sjanser til å teste ut kjøre-egenskapene på vått føre. E-18 over Liertoppen har vært min vannplaning-teste-arena i sommer. Gradvis prøve med dypere spor med mer vann i. Fascinerende. Har ikke eksperimentert noe videre med vannplaning før. Etter også å ha prøvd ut grensene med litt aggressiv akselerasjon ut av kryss og slikt på våt asfalt, trekker jeg følgende konklusjon om Hakka Blue-dekkene; de skiller seg ikke veldig ut fra "vanlige" sommerdekk i akselerasjon; de spinner like lett som alle andre på våt asfalt, men de beholder styre-egenskapene på en vidunderlig måte selv med ganske store vannmengder og stor fart. Jeg har ikke testet noe i forbindelse med eventuell skrens (det får banetestere ta seg av), men jeg føler en viss paralell til de piggfri vinterdekkenes egenskaper: De sitter limt til underlaget i svinger, og er strålende på glatt underlag. Jeg liker disse dekkene, jeg!