Så var den her igjen, den etterlengtede vinterdekktesten fra NAF. Og ikke uventet går Hakkapelliitta 8 til topps blant piggdekkene og Hakkapeliitta R2 blant de piggfrie. Men...
...det er et stort men her, og det er bremsegenskapene til R2 på våt asfalt. Her har Nokian åpenbart et stort forbedringspotensial, særlig når argeste konkurrent Goodyear har mer enn 5 meter kortere bremselengde fra 80km/h. Nå er ikke 5 meter allverden kanskje, men det er mer enn nok fart igjen til å lage en skikkelig bulk i bilen foran (og din egen) eller bare din egen om du møter autovernet...hvis det i det hele tatt er et autovern der da. Jeg blir nesten litt skremt, jeg.
Likevel, dårlig våtbremsing til tross, så er ikke det nok til å vippe R2 ned av toppen, for på is og snø er det et suverent dekk, nok til å veie opp for minuset med våt asfalt.
Samtidig begynner jo jeg å tenke litt, for det er tross alt på saltede og våte veier jeg ferdes mest om vinteren her på Sørlandet. Vi har rett nok voldsomme snømengder en gang iblant, men ingen stabil vinter, så for meg er kanskje Nokian ikke det beste valget likevel? Derfor: "Hakkapeliitta R2...nei takk?"
Hvilket dekk man bør velge, piggfritt eller piggdekk og hvilket dekkmerke av disse kommer jo helt an på hvor man kjører mest, på snø og is eller på bar asfalt og hvordan vinteren generelt er der man bor. Det blir nok R2 på meg i vinter, for med 6mm igjen fra i fjor er det litt drøyt å bytte, men om det blir R2 høsten 2015, det er ikke så sikkert. Rapporten min fra forrige sesong tyder i alle fall at jeg ikke var så veldig misfornøyd med våtgrepet på mine R2 den gangen, så får jeg se hva denne vintersesongen har å by på før jeg bestemmer meg.