Det har vært ekstremt med kjøring i jobben den siste måneden, noe som har medført at mine splitter nye Hakkapeliitta R2 nå har tilbakelagt over 6000km, og bare 10km av disse har vel egentlig vært på snø og is, resten har vært på bar asfalt.
Mesteparten av den asfalten har nok vært i varmeste laget, for dekkene begynner å bli litt slitt, 2mm er allerede borte, og det før vintersesongen har begynt. Huffda, dette lover ikke helt bra for fortsettelsen, hvis det blir like mye kjøring fremover og hvis det også holder seg bart fremover. Vi får se.
Åtte-tallet er fortsatt godt synlig på dekkene bak, så da er det vel snart på tide å bytte foran og bak, slik at jeg sliter ned dekkene like mye foran og bak. Det er noe jeg alltid gjør hver 8000km.
Her om dagen fikk jeg såvidt testet bremseegenskapene på blank is, etter at det hadde lagt seg litt underkjølt regn på vegene i boligfeltet her. Ikke imponerende, desverre, men så var det også blank is med vann på toppen uten noe strøsand av noe slag, så her er det vel kun piggdekk som ville hatt en sjans uansett.
Jeg nærmet meg et t-kryss, i kanskje 40km/t, og så jo at det var is, bremset forsiktig, og endte med å skli avgårde, på stive hjul, null ABS, tvers over krysset og mot fortauskanten der...og jeg så jo for meg både ødelagte dekk, skeiv forstilling og alt mulig annet dyrt i det jeg så kanten komme nærmere og nærmere, men bilen bare hoppet lett og elegant oppå fortauet og bremset momentant, for her var det ikke is. Da var det bare å rygge ned igjen og fortsette ferden litt mer forsiktig og håpe på at det ikke var noen naboer som fikk med seg morgenstuntet mitt...