Knut hadde et fint innlegg om viktigheten av å sjekke hjulboltene etter å ha byttet til vinterdekk. Det er en av de tingene man bør passe ekstra godt på. En annen ting en er lufttrykket i dekkene. Feil lufttrykk er ikke bra for dekkene og slettes ikke bra for kjøreegenskapene.
Riktig lufttrykk i dekket er viktig. Til enhver tid. Og vinterdekk bør jo helst ha 10% (0,2 - 0,3 bar) høyere trykk enn det som er oppgitt.
Derfor sjekker jeg lufttrykket mitt ganske ofte, spesielt nå om høsten når det er varme og kalde dager om hverandre.
Da kan dekktrykket være litt for høyt den ene dagen og litt for lavt den andre dagen, og noen ganger må jeg bare finne seg i at det blir et kompromiss: greit nok nå når jeg sjekker det, men ikke fullt så greit senere på dagen når det har blitt varmere, eller kaldere, alt etter som.
Det jeg også har lært meg er at det kan være tildels store forskjeller på nøyaktigheten til luftpåfylleutstyret hos de ulike bensinstasjonene, så mye som +/- 0,2 bar og det er jo ganske mye hvis jeg et sted måler at det 0,2 for lite, selv om det egentlig er helt riktig, fyller på, deretter måler et annet sted og ser at det er 0,4 for mye fordi måleren viser 0,2 for mye og jeg allerede har 0,2 for mye på etter forrige feilfylling. Derfor har jeg alltid med meg en lufttrykksmåler og sjekker med den før jeg fyller på. Den er kanskje ikke helt riktig, den heller, men den viser alltid samme feil.