Jeg har sagt det før, våt veg er lik mye høyere drivstofforbruk, og den gang målte jeg det til å være 25% høyere enn normalt på motorveg, og i dag fikk jeg bekreftet det nok en gang.
Jeg har en strekning på vel 25-30 km som jeg kjører ganske ofte, nesten daglig, og som regel ligger forbruket her på cirka 0,35-0,37 l/mil, alt etter som. Klart, 30 km er en altfor kort strekning til å måle forbruket, for det skal ikke mange akselereringer til før tallet skyter i været, og med veldig lett høyrefot har jeg også hatt det nede i 0,33-0,34.
I dag plaskregnet det, og i dag var det 0,42 l/mil. Ikke tale om at det ville gå ned noe mer. Med 0,35 som gjennomsnittsverdi er det 20% merforbruk, og dette var landeveg og mest 70-sone, naturlig nok noe lavere enn motorveg.
Nå er det vel ikke bare det at det er mindre friksjon mot asfalten og jobben med å trenge bort vannet foran dekkene som øker forbruket, men gjerne også det at man bruker mer strøm som også drar opp forbruket: vindusviskerne, varmetrådene i bakruta og ventilasjonen, og i tillegg også klimaanlegget.
Det er jo som kanskje kjent lettere å holde rutene duggfrie når klimaanlegget står på i fuktig vær, selv om det temperaturmessig ikke skulle være nødvendig, men den tørre som da blåses inn luften har mye lettere for å ta med seg duggen fra rutene. Så vet dere det.
Huff, for meg som er blitt litt opptatt av eco-driving etter at jeg fikk eco-bilen min, er det sannelig en nedtur å kjøre i regn. Men dekkene, de sitter som de skal, selv i regn, det har jeg sagt før, og jeg sier det igjen: Hakka Green er den nye Hakka Blue.