Ivalo,Dekk og is (part 3)

Etter enda en halvtime med buss hoppet vi av ved en innsjø. Og bevegde oss mot den frosne blå flekken blant all snøen og trærne.

Der fikk jeg øye på dette:

Vi var femme! Vi var i i finland, vi var i ivalo. Vi var på White hell!

Vi bevegde oss nedover mot innsjøen og jeg fikk fort et inntrykk av hva som som skulle skje

Det sto biler av alle sorter på denne innsjøen.Både sportsbiler, SUVer og compakte småbiler. Jeg tok synet inn så lenge jeg klarte før vi ble geleidet bort til en rulletest på en golf. Der ble vi vist at piggdekk fra nokian hadde mindre rullemotstand enn konkurrentene ved å dytte denne golfen ned fra en lite snøbakke og se hvor langt den rullet i frigir.

Etter det så ble vi sendt bort til et hjørne der vi kunne ta bilder av noen biler som kom i full fart rundt hjørnene

Etter den lille photoshoot'en ble vi delt opp i grupper og sendt avgårde for å kjøre med de nye dekkene.

Gruppene bestod av:

Offroad i skogen med Audi Q og Volkswagen Touareg (Hakka R2 SUV)

Kjøre på innsjø med Audi RS4 og Golf (Hakka 8 )

Slalomkjøring med Compaktbiler (Hakka 8 )

Langtur med RS5 (Hakka R2)

Nå, dette var kronen på verket, Dette var høydepunktet.

Dette er en Audi RS5. En firehjulsdrevet coupe med en 4.2 Liters selvpustende V8 med 444 hestekrefter og 430 Newtonmeter på peak. Disse kreftene skal ut igjennom en syvtrinns S-tronic girkasse og ned på fire hjul og ut igjennom 4 stk Nokian Hakka R2 dekk. Denne bilen gjør 0-100 på 4.5 sekunder, maksfart er BEGRENSET til 280km/t. og over 120 så åpner den en spoiler bak for å gjøre den maksimal stabil. Altså denne bilen har mer regnekapasitet enn enn romferge. Denne bilen har en prislapp i norge på 1,6 mill NOK og likevel ga de nøklene til meg og lot meg kjøre den langs de finske landeveiene midt på natta. Om dette var så lurt, det vet jeg ikke. Hvis jeg greide å ta et par svinger feil og havnet på russergrensa så hadde det nok ikke endt bra for noen. Jeg hadde blitt sendt til Gulag og putin hadde fått seg ny bil.

Det er nesten skummelt å tenke på, men når jeg punchet gassen i bånn og følte girkassa gire ned forventet jeg nesten at jeg skulle fly av veien og inn i et reinsdyr-hi. Men før det skjedde koblet antispinn inn og fordelte alle kreftene pent ut på de fire dekkene og ikke en eneste gang slapp de. uansett hvor mye jeg prøvde. Vi kjørte en drøy time langs hovedveien og testet ut dekkene før vi ble sendt tilbake mot innsjøen.

Etter kjøringen ble vi sendt på middag med magedans og og musikk av vinneren av voice of Finland som underholdning.

Etter dette ble vi sendt avgårde til det vi trodde var hotellet, men det viste seg at Nokian hadde enda et ess i ermet. Vi ble kjørt forbi hotellet og innover i skogen, der dette møtte oss

Oppvarmede glassigloer med innlagt vann og elektriske senger. Midt ute i ingensteds.Selv om det ikke var mye nordlys å se så var det fortsatt fryktelig fint.
Jeg sov som en sten den natten under illusjonen av åpen himmel

Dagen etter jeg stod opp grytidlig og tok meg en dusj i saunaen før vi ble busset til flyplassen og sendt hjem med samme flyet vi tok dit.

Jeg koste meg kjempemye og fikk oppleve skikkelig mye som jeg kommer til å huske resten av livet. Det var absolutt ingenting å angre på!