Kaldt Varmt Vått

Nå vil jeg ha litt kulde snart! Mine piggfrie Hakkapeliitta R trives nemlig svært dårlig i det varme vinterværet som er nå, og da er det ikke noe gøy å være testfører heller.

De som har fulgt innleggene mine har nok merket seg at jeg mener at dekkene ikke er optimale under våte og varme forhold, og varmt i denne sammenhengen er alt over 5 grader pluss. Over 10, og dekkene kjennes litt ut som gele og uten sidestabiltet, sammenlignet med hvordan de oppfører seg ved null eller lavere. Pøs på med litt regn, så begynner også kjøregleden å svinne hen.

Nå overdriver jeg kanskje litt, men som testfører har jeg jo etterhvert blitt ganske så dekknerd og legger merke til store forskjeller der jeg før knapt ville merket nyanser. Men tilbake til saken:

I går var jeg en rask tur fra Arendal til Skien i jobbsammenheng og dagen begynte veldig bra. Det var kaldt, like over null, og litt lett regn. Dekkene kjentes harde og gode å kjøre på. Etterhvert begynte regnet å øse ned, og jeg kjente at EUs våtgrepskarakter F for dekket mitt nok ikke er helt usann, men det var likevel god styring på dekkene.

På veg hjem hadde varmfronten slått inn for fullt og det var opp mot 8-9 grader mesteparten av vegen og øsende regn og veldig mye vann i vegbanen. Huff og huff! Her måtte jeg konsentrere meg mye mer om dekkene og kjøringen enn bare noen timer tidligere. Greit nok at det var mørkt og mye møtende trafikk og at det i seg selv krever mye oppmerksomhet, men det var det faktisk om morgenen også.

Vel, konklusjonen er at nordiske vinterdekk er best under nordiske forhold, dvs. når det er kaldt; de fungerer greit under mildere forhold, men de trives ikke særlig bra der. EU har rett i det, men de blir ikke dårlige vinterdekk av den grunn, når man er obs på det.

Jeg vet ikke hva dere andre som kjører Hakka R synes, men det er i alle fall mine erfaringer med min bil så langt i vinter (det som har vært av den hvite sorten).Har dere andre erfaringer?

comments powered by Disqus